Ertoe bijdragen of eraan bijdragen? Wat is correct?

In de zin:
Er zijn een aantal aspecten in het leerveld die ertoe moeten bijdragen de werknemer op een WO-niveau te laten functioneren.

Is dit correct? Of moet dit 'eraan bijdragen' zijn? (of er aan??) Of, zijn beide correct?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
14.2K

Het beste antwoord

Ertoe bijdragen gebruik je als er sprake is van een doel waarnaar gestreefd wordt en dat een stukje dichterbij komt door een bepaalde handeling (in de breedste zin van het woord). De handeling draagt er dan toe bij dat het doel gehaald/bereikt wordt.

Eraan bijdragen gebruik je als het over de kosten van iets gaat, waar je aan bijdraagt. Dat is in jouw voorbeeld niet het geval.

De correcte zin zou dus luiden:

Er is een aantal aspecten in het leerveld die ertoe moeten bijdragen de werknemer op een WO-niveau te laten functioneren.

(Aantal is enkelvoud, dus is. Moeten wordt meervoud omdat het niet over het aantal maar over de aspecten gaat)
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ertoe bijdragen is correct in deze zin.
fremar
12 jaar geleden
ertoe bijdragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik 'ertoe' netter vind staan in deze zin, zie ik niet waarom 'er aan' foutief Nederlands zou zijn. Het kan beide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide zinnen zijn correct, maar pas dán, wanneer 'Er zijn' wordt vervangen door 'Er is'. Want het gaat over 1 aantal, en niet over meerdere aantallen.

Maar 'ertoe' en 'eraan' maakt volgens mij geen verschil (meer). Ik moet er wel bij zeggen, dat naar mijn gevoel 'ertoe' eerder gebruikt wordt bij een handeling, terwijl 'eraan' mij meer aan een betaling doet denken.
Maar in de loop der tijd is dat verschil denk ik vervaagd, of zelfs geheel weggevallen.