Is het woord "vingertasten" een goed nederlands woord?

Bij het maken van werkschema's voor de schoonmaak, geeft Word dit aan als een 'fout' woord.
In het woordenboek kan ik het ook niet vinden, toch wordt het in het schoonmaakvak veel gebruikt,
voor de vingerafdrukken op , met name, deuren.

Is het een bestaand woord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het een bestaand woord is, maar er zijn zeker woorden die wel bestaan maar niet in het woordenboek staan! Het woordenboek is slechts een selectie. Als je álle Nederlandse woorden zou moeten opschrijven zou je een boek krijgen zo groot als een dorp....Voor Word is het al helemaal zo dat hij niet alle woorden kent, en zeker geen vaktermen. Je kunt dit, als je het vaker gebruikt, zelf toevoegen door op het woord te gaan staan en dan op de rechtermuisknop te drukken en op 'toevoegen' te klikken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vingertasten? Nooit van gehoord. Wel van vingerafdrukken of vingervlekken op deuren, deurklinken, enzovoort.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
vingertasten is gewoon een germanisme voor vingertoetsen, zoals piano- of harmonikatoetsen

Het beste antwoord

Word kent ook niet alle bestaande Nederlandse woorden. En het woordenboek trouwens ook niet. Dat komt omdat je in het Nederlands bijna onbeperkt samenstellingen kunt maken.

'Vingertasten' is een correcte Nederlandse samenstelling die in schoonmaakjargon al vrij uitgebreid wordt gebruikt. Ja dus, het is een zowel goed als bestaand Nederlands woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is geen officieel bestaand woord; Betekent niet dat je het niet kan gebruiken voor een interne handleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het fries heet een vingerafdruk een 'fingertaast' (weet niet of dit de juiste schrijfwijze is. Lijkt er dus wel veel op. Misschien is er sprake van een Friesisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord heeft de Dikke van Dale (nog) niet gehaald, dus vermoedelijk is het een soort 'schoonmaakjargon'. In het dagelijks taalgebruik heeft 'vingerafdruken' nog steeds de voorkeur. Als het maar genoeg gebruikt wordt , valt niet uit te sluiten dat het de Van Dale ooit nog eens gaat halen.

Het is een apart soort germanisme, omdat het Duitse woord 'Fingertasten' , waar het op geënt is, een heel andere betekenis heeft : dat zijn de knoppen van je toetsenbord.

Het woord is eigenlijk een toevallig geboren samenstelling van vingers en (be)tasten (aanraken), dat door het Duitse equivalent - dat dus iets anders betekent - goed bekt, en dus makkelijk in de taal wordt opgenomen.

Daarbij hou ik weer even een slag om de arm dat het Algemeen Beschaafd Vlaams zou kunnen zijn ('tasten' is een woord dat in het Vlaams meer gebruikt wordt dan hier), maar voorlopig hou ik het nog even op jargon / vaktaal. (Ik ken het woord zelf dan ook niet, en dacht in eerste instantie bij het woord Vingertasten aan knopjes voor het een of ander. Maar dat kan een kruisbesmetting met mijn Duits zijn).