Hoe spreken jullie verandering uit ? Of vereniging of verantwoordelijk?

Als ve randering of ver andering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
nee, als verandering

Antwoorden (8)

De laatste door U gegeven optie is de juiste !

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ver andering
Dat heeft met klemtoon te maken. Die ligt op de VER
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij alledrie de woorden begin je met het uitspreken van "ver". Bij verandering en vereniging ligt de klemtoon op de tweede lettergreep: ver-án-de-ring, ver-é-ni-ging. Bij verantwoordelijk ligt de klemtoon op de derde lettergreep: ver-ant-wóór-de-luk.
Amadea
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Irene heeft toch gelijk, in het nederlands is het ve randeren.
Ik weet alleen niet hoe het zit in het ABN
Amadea
12 jaar geleden
Ik weet wel hoe het zit in het ABN, zie mijn antwoord. Dat is 100% zeker weten correct. Hoe merkwaardig dat dan toch iemand dat markeert als niet waardevol.....
De klemtoon ligt wel op de "an" in verandering. maar je plakt de 'r' aan de 'an' dus krijg je ve randering als uitspraak. Ook ve reniging en ve rantwoordelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet in het spreken ze niet losmaken en zeggen
ver ANdering, dan leg je te veel nadruk op "an" ipv "ran" en dat is niet hoe Nederlanders het uitspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het schrijft en in lettergrepen moet zetten, dan schrijf je ver-an-de -ring , en ver-e ni-ging. In de spreektaal is het echter veel makkelijker om ve-randering te zeggen. net zoals je ook bv bakken uitspreekt als ba-ken, niet als bak-ken
12 jaar geleden
Het is vèr-an-duh-ring, maar veel mensen zeggen vuhr-an-duhr-ing.
Bij vereniging zou ik de eerste e niet als een è uitspreken, bij vereniging wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Leuke antwoorden ook. Probeer het ook eens met 'verrassing' - je spreekt maar één 'r' uit.

Het is een boeiend onderwerp. In de spraak hoor je altijd subtiele verschillen, niet alleen tussen dialecten, ook binnen ABN.

Schrijftaal is altijd behelpen. Van nature spreek je niet in lettergrepen maar is het een continue stroom van klanken (fonemen). Dat hoor je goed bij een taal die je niet verstaat.
De grap is dat sommige mensen gaan spreken zoals je het schrijft. Sinds je pannenkoeken (met tussen -n-) moet schrijven hoor je mensen dat ook zo zeggen. Terwijl het daarvoor echt gewoon pannekoeken waren.

Ik dwaal niet af. Want dat is precies je vraag: hoe spreek je uit wat er geschreven staat? Maar eigenlijk moet de vraag zijn: op welke manier schrijf je op wat je zegt of hoort? Dat zie je dan in de antwoorden die je krijgt.

Maar als je zo gaat schrijven wordt de taal een zootje. Omdat iedereen het toch net weer anders doet. Dus is er een standaard schrijftaal die 'redelijk' past bij de uitspraak.

Als je je afvraagt wat de beste uitspraak is, kan je het beste goed luisteren naar mensen waarvan je vindt dat die het goed doen, zoals nieuwslezers of de koningin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ve randering, Waarschijnlijk dialect..