hier uitgebreide info over de ;, de punt-komma
http://nl.wikipedia.org/wiki/Puntkomma

Het vierde kwartaal ligt achter ons; 2010 is geschiedenis.
Iedereen is welkom op mijn verjaardag; ik hoop echter dat mijn neef Piet wegblijft.
Jacob was alleen; zijn vrouw had hem verlaten.
Jacob was alleen; Arianne had hem verlaten. (Hier dus wel een hoofdletter, omdat Arianne een eigennaam is).
De puntkomma wordt ook gebruikt in puntsgewijze opsommingen.

Voorbeeld
De volgende personen doen mee met het schaaktoernooi:

Piet;
Jan;
Arianne;
Jacob.

En hier over de dubbele punt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbele punt

Kortom: ik ga niet, ik heb wat beters te doen.
Samengevat: het idee lijkt me niet uitvoerbaar.
Nu ik er toch aan denk: waar is je puntmuts gebleven?

Zij zei: "Neem gelijk even bloemen mee!"
Hij schreef mij: "Ik moet hier wel aan toevoegen dat ik me de ware toedracht niet precies herinner."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet wel waneer je de : gebruikt.
Je gebruikt dat bijv. zo:
Dus toen zij hij: ..................
Je hebt ook andere soorten zoals: de ....... En de ......
Een soort van nu komt het dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
; betekent gewoon en
Bijv
Mijn zus gaat naar school ; ik loop net haar mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier wat makkelijks:

; Betekend "want"

Bijv. "ik doe mijn jas vanavond niet aan; het is warm buiten". (dit is niet een officiële zin maar op deze manier gebruik je ")

: zet je voor een opsomming
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar. ; gebruik je i.p.v 'en'. : kan je gebruiken bij een citaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha dit klopt wel!! ; betekend "want"! : kan inderdaad voor een citaat, maar ook voor een opsomming!
en wanneer gaan we op vakantie?? ; of gaan we morgen al??

; = voor als je een nieuw iets gaat gebruiken (bijv. een zin) maar met het zelfde thema. zoals bij rekenen: 20 kinderen kiezen een kleur, er zijn 5 kinderen die rood kozen ; 5 kinderen geel ; en 10 kinderen blauw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dubbele punt gebruik je als je duidelijk wilt maken dat je dingen gaat opnoemen. Of als iemand iets zegt.
Ik ga nu wat voorbeelden noemen:
- En toen zei hij: we gaan weg!
- Op de verjaardag waren: Karin, Arie en Lara.
- De ingrediënten zijn: peper, witlof, boter en melk.
- En heb je gezien dat ik het ook gebruikte aan het begin van dit lijstje?

Een puntkomma betekent inderdaad zoiets als "want" of "en". Je gebruikt hem om een lange zin in stukjes te knippen. Meestal is het helemaal niet nodig; dan kun je de zin ook gewoon in twee zinnen veranderen. Kijk maar: Meestal is het helemaal niet nodig. Dan kun je de zin ook gewoon in twee zinnen veranderen.