Waarom ben je "op je hoede"?

Waar komt het vandaan?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb nu drie verschillende antwoorden. Welke is nou de waarheid? En evt een bron aub?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

er is ook de uitdrukking: hoed je voor gevaar en dat betekent: pas op voor gevaar, dus het komt van het werkwoord: hoeden

Toegevoegd na 11 minuten:
in de 2e link de betekenis van het woord hoeden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet het niet zeker, maar ik denk van 'op je hoed letten'? Hij is op zijn hoede => Hij let heel erg op zijn hoed =~ hij is voorzichtig/let goed op

Zo het eerste wat in me opkwam, kon geen bron vinden.

Correct me if i'm wrong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt van behoeden, beschermen. Als je op je hoede bent, zorg je dus voor je bescherming
13 jaar geleden
Vroeger hadden mensen schapen die men hoedde, als je op je hoede was moest je dus op je schapen letten en kon er niks met ze gebeuren. Als je dus op je hoede bent let je op voor gevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoede betekent: bescherming, waakzaamheid. Op je hoede zijn is dus waakzaam zijn. Ook het hoederecht heeft hiermee te maken: ‘het recht om na echtscheiding de kinderen bij zich te houden en er juridisch verantwoordelijk voor te zijn’.
In het Middelnederlands was hoede een veel voorkomend woord. Het stamt uit het Middelnederduits: hode, en dat komt weer uit het Oudhoogduits: huota - wat komt van dezelfde stam als hoed ("de hoed is om het hoofd te hoeden voor zonneschijn en regenvloeden", zo dichtte Jan Luyken).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vindt ik een goeie!
Met name vroeger droegen de mensen allemaal een hoed. Pas wanneer die hoed af ging wist je met wie je te maken had. En denk eens aan de Mexicanen. Pas wanneer de hoed (Sombrero) af ging wist je of je te maken had met een goed persoon.