wie kan paradox en anekdote goed uitleggen?

paradox betekent: schijnbare tegenstrijdigheid. maar dit vind ik een beetje vaag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5K

Het beste antwoord

Een paradox is een schijnbare tegenstelling, bijv: "ik kan een boek vol schrijven over de dingen die ik niet weet". Dat kan niet dus dat is een schijnbare tegenstelling. De paradox is dat een boek vol schrijven met dingen die je niet weet, niet mogelijk is!

Een anekdote is gewoon een kort verhaaltje, vaak grappig bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boek vol schrijven met dingen die je niet weet ik wel mogelijk. Het is maar hoe je het opvat ;).

Andere antwoorden (2)

Je zou t best n voorbeeld kunnen geven om paradox uit te leggen, bv: "ik streef ernaar om nergens naar te streven", of: "deze zin klopt niet".
Je zou het ook kunnen doen met n anekdote:
Ik was laatst op mn werk toen n collega zei dat ie het zat was steeds n beetje te moeten overwerken. Ik zei hem dat ie dan als statement exact na normale werktijd uit zou kunnen klokken en dan moest gaan zitten zo van "hehe dat zit er weer op". Toen zei hij, "ik vind statements maar onzin"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paradox is iets wat eigenlijk niet echt kan. Vandaar ook de betekenis ''SCHIJNBARE tegenstrijdigheid''. Ik zal een voorbeeld geven:
Wanneer iemand zegt:
''voor de miljoenste keer, ik overdrijf niet!'' is dit een paradox, namelijk omdat deze persoon zegt niet te overdrijven, maar wel '' voor de miljoenste keer'' zegt. Dat is toch wel een beetje overdreven, misschien zegt hij het pas voor de tiende keer. Een schijnbare tegenstrijdigheid dus.

Een anekdote is een kort verhaaltje waarin iets grappigs gebeurt. Vaak gebruiken mensen een anekdote aan het begin van een presentatie, om het ijs te breken.
Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt. Succes!