Waarom is 10 * 8 tachtig en geen achtig?

Kwam tijdens groepsgesprek naar voren, weet iemand hierop een antwoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Antwoorden (3)

Misschien is tachtig een verbastering van achtig. Tachtig klinkt naar mijn mening beter en wordt makkelijker uitgesproken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger stond er een lidwoord voor de tientallen:

't seventig, 't negentig.

Die ts en tn waren moeilijk uit te spreken en sleten op den duur helemaal af. 't achtig werd tachtig. Niet moeilijk uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde als:

Het getal 1. Je schrijft één, maar je zegt eerste.

En het getal 3. Je zegt drie, maar je zegt derde.

"Eende" klinkt niet, je zou denken dat het over eenden gaat en "driede" dat zeggen kleine kinderen.

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/eerste
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/derde

De echte reden staat hieronder:

P.H. Schröder (1980), Van Aalmoes tot Zwijntjesjager

tachtig

Naast zes staat zestig; naast zeven staat zeventig. Waarom zeggen wij dan tachtig en niet achtig? Het antwoord luidt: vroeger zeide men tsestig en tseventig en ook tnegentig, wat niet slechts blijkt uit geschreven teksten, maar ook uit de uitspraak. Door de inwerking van de t zeggen wij immers sestig en seventig en niet zestig en zeventig.

Die t nu is het restant van een oud woord dat: tiental betekende. Tachtig betekent dus: acht tientallen. Naar het voorbeeld van zeventig en negentig zeide men vroeger ook: tachentig. Nog omstreeks 1850 was, volgens getuigenis van Jacob van Lennep, deze uitspraak in zwang bij de beschaafden in Amsterdam. Nu wordt tachentig als plat beschouwd.

In de tachtiger jaren is een germanisme.