Er zijn niet veel nederlandse woorden die eindigen op -zem . Is er een overeenkomstige oorsprong tussen zulke woorden. Bijvoorbeeld boezem en bezem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi rijtje!

Het beste antwoord

Als je op http://www.etymologiebank.nl kijkt naar de taalkundige oorsprong van de woorden boezem en bezem, dan blijkt daar geen enkele overeenkomst in te zijn. Behalve dan dat in de oude taalvormen geen z gebruikt werd maar een s. Dat is wellicht ook de oorzaak dat de uitgang -zem niet veel wordt gebruikt. Zelfs het nieuwere woord nozem heeft als oorspronkelijke vorm 'nootsem'.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie site

Andere antwoorden (1)

'Ja, je hebt daar wel een punt!
Boezem en bezem zijn al wat oudere woorden.
Nozem is, denk ik, vrij recent, ontstaan.
Anders zou je kunnen denken dat '-zem' een overblijfsel is van het achtevoegsel 'zaam'.