Het is een eponiem, een woord dat ontstaan is vanuit een naam, in dit geval die van de fotograaf Israël Kiek:

"Israël David Kiek (Groningen, 22 april 1811 - Leiden, 14 mei 1899) was een Nederlands fotopionier. Zijn achternaam is in Nederland synoniem geworden voor de pretentieloze, uit de losse pols geschoten, foto: het kiekje."

Bron en uitgebreide info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABl_Kiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of dit niet 'alleen maar goed gevonden' is. In veel dialecten is 'kijken' 'kieken' en ergens een 'kijkje' nemen, een 'kiekje'. Dat staat veel meer garant voor inburgering dan een fotograaf in Groningen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de bron, dit is uitgebreid onderzocht, het is echt een eponiem.
Wat ook zou kunnen: afgeleid van 'kijk je'.