Het kan allebei, maar er is een klein betekenisverschil:
1) 'Ik ben vergeten' is een beschrijving van de toestand; het feit dat iets uit je geheugen verdwenen was of is.
(vergelijkbaar met: de deur is gesloten = een toestand)
2) 'Ik heb vergeten' beschrijft het proces van vergeten, wat resulteert in het gegeven dat je iets vergeten bènt.
(vergelijkbaar met: ik heb de deur gesloten = actie).
Het eerste beschrijft het resultaat; het tweede appeleert aan het proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb vergeten klinkt echt totaal niet dus alleen ik ben vergeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben vergeten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan allebei
Beide vervoegingen zijn mogelijk, maar niet in alle gevallen door elkaar te gebruiken. Als vergeten betekent 'verzuimen te doen (of mee te nemen)', heeft de vervoeging met hebben de voorkeur. Als het betekent 'zich niet meer herinneren' of 'kwijt zijn', is de vervoeging met zijn gangbaar.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Nooit zo over na gedacht, maar inderdaad waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ uitleg klopt helemaal
het kan allebij als je er 'het' tussen zet bv
ik heb het vergeten en
ik en het vergeten
en officieel kan het ook allebij maar ik ben vergeten klinkt gewoon beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag was ook bij lingo vanavond! :P Het kan officieel allebei!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vergeten - dit betekent dat je iets uit je geheugen kwijt bent of dat je iets niet hebt meegenomen.

Ik ben vergeten - je was op reis met een groep mensen, en die zijn vergeten om jou mee te nemen toen ze in de bus verder gingen.
itsme