Is dit goed nederlands?

Ik ben beter in nederlands dan haar. Of moer het zijn; ik ben beter in nederlands dan zij

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.2K
jc54
12 jaar geleden
Als jij Nederlands al zonder hoofdletter schrijft ( twee keer), hoe erg is het dan met haar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha leuke grap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy heeft gelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenminste iemand die zich druk over de Nederlandse taal maakt al "vergeet" hij dan de hoofdletter.

Het beste antwoord

Het moet zijn:
Ik ben beter in Nederlands dan zij.

Je moet er namelijk achter denken: ik ben beter in Nederlands dan zij (is)
oftewel: maak de zin langer, of draai de zin om: Zij is beter in Nederlands dan ik BEN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is ik ben beter in Nederlands dan haar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben beter in Nederlands dan zij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is zij niet meervoud #durftevragen ( ik weet, hashtags werken niet op GV maar het staat naar mijn mening leuk )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zowel enkel- en meervoud zijn.
Ik ben beter dan zij (is) of ik ben beter dan zij (zijn) Dit teken # komt wel vaker voorbij, maar ik weet niet wat er mee bedoeld wordt. Hetzelfde als dit :)?
In het correct Nederlands is het in dit geval "dan zij".
Je kan het in je hoofd afmaken met: "(dan zij) is".

In sommige gevallen kan het allebei, bijvoorbeeld in deze zin:
Ik vind hem leuker dan zij/haar.

De zin:
Ik vind hem leuker dan zij.
Kan je verlengen als:
Ik vind hem leuker dan zij hem vindt.

Terwijl je met de zin:
Ik vind hem leuker dan haar.
Bedoelt:
Ik vind hem leuker dan dat ik haar vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierboven wordt het ook al aangegeven, maar ik wilde daar nog aan toevoegen dat 'dan haar' een bezit aanduidt. Haar is, in dit zinsvebrand, een bezittelijk voornaamwoord.

Ik ben beter in Nederlands dan haar . Het is 'dan zij', als het over haar (dat meisje) gaat, dan haar geeft een bezittelijke vergelijking aan. Je gaat het vergelijken met iets wat van haar is, of haar toebehoort.

Het is een beetje zoals het hen/hun verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben beter in nederlands dan zij.
Is logisch want "haar" is een bezittelijk voornaamwoord en in deze zin gaat het niet over iets bezitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Beter dan zij'. In het Nederlands (met hoofdletter N) vullen we de zin ter controle aan: 'Ik ben beter dan zij is'. Waarom weet ik niet, de Engelsen doen dat blijkbaar niet: 'she's better than me'. Het 'bezittelijk voornaamwoord' klinkt ook vaak beter - luister maar naar kinderen: 'hij had een hoger cijfer dan mij'. Hopelijk kun je uit de voeten met een deel antwoord en een deel extra vragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk mensen de zin is eigenlijk ; Ik ben beter in Nederlands dan zij is.
Je kunt in zo'n geval het is weglaten en dan krijg je dus, dan zij.
Het;ik ben beter in Nederlands dan haar is,klinkt dan ook voor geen meter.
Door het op deze manier te proberen kun je dus zien wat wel en wat niet goed is.