Nederlands waar komen eigenlijk vandaan,en waarom al die klanken zo moeilijk?

30 jaren lang luisteren ik me echt raar van,nog steeds niet goed begrijpen,soms weet ik wel zeker,maar som weet ik niet wat ze willen,ik hoop komende jaren wel beter gaat met de goede morgen.

Mijn vraag eigenlijk zo: Klanken van Nederlands wie heeft eerst ontdekt,en heeft nederland eigen taal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (5)

De Nederlandse klanken zijn niet moeilijk, kinderen van 3 jaar hebben er al geen probleem mee.

Elke taal die je leert als je ouder bent, is moeilijk. Dat moet je accepteren, zo is het nu eenmaal. Dat maakt de taal niet raar.

Het Nederlands komt uit het Germaans, en als je precies wil weten waar het Nederlands vandaan komt, lees dan het stukje in onderstaande link. Misschien kan je op Google dit ook wel in je eigen taal lezen.
itsme
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
Dan is chinees ook niet moeilijk , chinese kinderen spreken t ook als ze 3 zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Anneliez, Chinees is ook niet moeilijk om te leren als het je moedertaal is. Kinderen zijn heel gevoelig voor taal, dus kinderen onder de 4 jaar leren heel gemakkelijk talen als ze er maar genoeg aanbod van krijgen = als de ouders het spreken bijvoorbeeld. Dit vermogen tot het aanleren van taal neemt echter af als je ouder wordt, en omdat Chinees heel ver afstaat van het Nederlands wat betreft klanken en grammatica is Chinees leren voor een volwassen Nederlander wel heel lastig. Wat Itsme zegt klopt dus precies en geldt voor elke taal, dus ook het Chinees.
Nederland heeft al een paar honderd jaren een eigen taal. Het Nederlands is afgeleid van het Duits. Nederlands is een heel moeilijke taal om te leren. Er bestaat geen vaste volgorde in een zin, je kunt het vaak op verschillende manieren zeggen en toch het zelfde bedoelen. De spelling van veel woorden ligt nog steeds niet vast, er is een commissie die soms de spelling verandert. De uitspraak ligt ook niet vast, die is verschillend in verschillende delen van het land (dialecten).
Ik hoop dat je dit begrijpt. Ik raad je aan, veel met Nederlanders te praten om de taal beter te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Nederlands is een heel moeilijke taal om te leren". Is dat bewezen want volgens mij is nederlands net zo moeilijk als zeg Duits. Chinees is moeilijk, dat is bewezen, zelfs voor de inwoners van China, kinderen van acht in China hebben de kleinste woordenschat van de wereld op die leeftijd. Ik geloof de helft van wat normaal is op die leeftijd. Van Nederlands heb ik zoiets nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde, dat Nederlands moeilijk te leren is voor mensen die in een ander land met een andere taal zijn opgegroeid.
Het probleem bij het nederlands voor buitenlanders zijn de dubbele klinkers: oe, eu. au, ou. Voor een nederlander is het bijna onbegrijpelijk dat een buitenlander geen verschil hoort tussen die klanken. Blijven luisteren en vragen is het enige wat je kan doen
13 jaar geleden
Ja, Nederland heeft een eigen taal: het Nederlands.

Voor mensen uit Germaanse landen is het Nederlands niet zo moeilijk.
Voor ons Nederlanders is juist Chinees heel erg moeilijk.
Of ander Aziatische of Afrikaanse talen.

Toch kun je het wel leren.
Heel veel buitenlanders die hier wonen, werken, studeren, spreken na een aantal jaren al behoorlijk Nederlands.
En zeker na 30 jaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek je zelf een Aziatische taal ? Europese en Aziatische talen liggen inderdaad ZO ver uit elkaar, dat het heel, heel erg moeilijk is elkaars taal vloeiend te leren spreken en verstaan.

Europese talen bestaan vooral uit medeklinkers, zelfs ZO sterk dat als je ze weglaat in een tekst, deze gewoon leesbaar blijft.

Aziatische talen bestaan voornamelijk uit klinkers, die op verschillende toonhoogten ook nog verschillende betekenissen hebben. Het wordt - in onze oren - meer 'gezongen ' dan uitgesproken. Terwijl andersom Aziaten het idee kunnen hebben dat Europese talen meer uit grommen en snauwen bestaan. Hoe en waarom die verschillen zijn ontstaan weten we natuurlijk niet ; talen ontstaan nu eenmaal / zijn nu eenmaal ontstaan.

Het Nederlands is wel degelijk een zelfstandige, eigen taal, en we hebben in Nederland zelfs nóg een taal ; het Fries, dat weer sterke raakvlakken heeft met Skandinavische talen. Het Nederlands is enkele eeuwen geleden afgescheiden van nauw verwante Europese talen als het Duits (dat toen ook nog heel anders klonk dan vandaag de dag). Het is een zogenaamde 'Germaanse' taal, net als Engels, Zweeds, Deens en Noors.
In het Zuiden van Europa spreekt men Latijnse talen (Frans, Spaans, Italiaans), in het Oosten horen we Slavische talen (Russisch, Joegoslavisch, Roemeens). Zo is de hele wereld verdeeld in groepen die talen spreken die aan elkaar verwant zijn.

Van al die groepen liggen de verschillende Indo-europese talen en Aziatische talen het verst uit elkaar.