Is de zin: 'Hou je aan de snelheidslimiet' een goede zin?

Dit staat namelijk op grote borden langs de snelweg. 'Hou' lijkt mij niet goed omdat het m.i 'houd' moet zijn, maar goed, dat is misschien algemeen geaccepteerd (al zou ik het nooit gebruiken). Maar 'de snelheidslimiet' daar twijfel ik over. Dacht namelijk dat je spreekt over 'het limiet' en niet 'de limiet'. Wie weet dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

De reeds gegeven antwoorden lijken mij net niet bevredigend. Verbazingwekkend dat men het niet even heeft opgezocht.

Uit mijn hoofd zou ik ook gezegd hebben dat het allebei mag, 'hou je' en 'houd je', maar ik heb het even opgezocht en die is wat Onze Taal er van zegt:

"Hou en houd zijn allebei goed. 'Ik hou niet van kerstliedjes' is het gewoonst.

In formele uitingen is het gebruikelijk om de d van houd wel te schrijven; de meeste mensen vinden 'Houd uw stad schoon' wat verzorgder dan 'Hou uw stad schoon.' In teksten met een informele toon gaat de voorkeur uit naar hou, net als in de spreektaal.

Het weglaten van de d is mogelijk bij de werkwoorden glijden, houden, rijden, snijden en uitscheiden ('ophouden'), of samenstellingen daarmee, zoals doorrijden, ophouden en uitglijden. Het verschijnsel doet zich voor bij:

de ik-vorm: 'Ik hou van jou'; 'Ik schei ermee uit!';
de gebiedende wijs: 'Glij niet uit!'; 'Hou op!';
de jij-vorm als het onderwerp je/jij achter de persoonsvorm staat: 'Straks snij je je nog', 'Rij jij of rij ik?'

Het wél schrijven van de d ('Ik houd van jou', 'Glijd niet uit!', 'Rijd jij of rijd ik?') kan het lezen zelfs bemoeilijken."

Toegevoegd na 2 minuten:
En het is 'de limiet' en dus ook 'de snelheidslimiet'.

http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=limiet
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is inderdaad "houd", het is gebiedende wijs, dus zonder T. En het is de snelheidslimiet, het is ook de limiet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Maartjeapestaartje;

De vorm 'hou je aan....' is gewoon goed en geaccepteerd Nederlands. Hier 'houd je aan' gebruiken is op zich ook wel goed, maar dat zegt niemand in de praktijk. Niemand zegt toch ook ooit hardop 'Houd op!'of 'Houd je mond!'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hou je" is goed, anders zou het "Houdt U" moeten zijn, aanvoegende wijs maar dan ook wel met U ipv je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat ik het daarmee eens ben. 'Houd je' is gebiedende wijs dus denk dat die t niet meer mag.
Het is geschreven spreektaal, en als zodanig is het correct.

'Hou je' is de spreektaal van 'houd je'.

En het is absoluut 'de limiet' dus ook 'de snelheidslimiet'.

Oftewel: het is een correct maar soepel geschreven advies.
itsme