Kippen zijn vaak bang en rennen weg. waarom heet het dan ''Er als de kippen bij zijn''

ik snap veel uitdrukkingen en spreekwoorden niet. maar deze vind ik heel apart. weet iemand de betekenis.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Gooi eens een snee brood in het kippenhok, ze zijn er als de kippen bij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja als het zo simpel is haha.
het spreek woord gaat namelijk niet over eten. maar in het algemeen. maar over het algemeen zij kippen er niet als de kippen bij. tenzij er dus met voedsel gegooit word.

Andere antwoorden (7)

Nou, dan heb jij nog nooit kippen gevoerd, anders zou je dat wel snappen :)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Ja en ze zijn er als de kippen bij om redding te vinden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er als de kippen bij zijn, betekend heel snel ter plaatse zijn om iets te krijgen of ook misschien om hulp te bieden, of uit nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kipen zijn heel erg nieuwsgierig en zullen zodra er iets in de ren te zien is wat op[ eten lijkt er meteen naar toe rennen en het onderzoeken,of het eetbaar is ,ook een bekende verzorger zullen ze begroeten door er na toe te rennen om te kijken of er iets eetbaars bij zit.
vandaar dat ze er als de kippen bij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommigen besteden erg veel tijd aan GV en zitten bijna de hele dag op deze site. Zodra er dan een vraag gesteld wordt, zijn ze er als de kippen bij om een antwoord te geven en daardoor een graantje (lees: puntje) mee te pikken.
Daar is natuurlijk niets mis mee, want vaak betreft het dan een goed antwoord. Alleen ontneemt het anderen de kans om ook eens een goed antwoord te geven.
Da's dan weer een nadeel van dit gezegde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen kunnen niet goed vliegen en kunnen zich nauwelijks verdedigen en zijn dus een gemakkelijke prooi voor roofdieren. Dat is de reden waarom ze zich snel uit de voeten maken als ze zich bedreigd voelen. Kippen zijn echter ook erg nieuwsgierig én veelvraten, dus zodra ze merken dat er wat te halen valt, zijn ze er als de kippen bij. Zelf als er restjes kippenvlees bij de kliekjes in de ren gegooid worden. Stelletje kanibalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb kippen gehad.Ze rennen snel weg als je bruusk komt aanlopen.Maar inderdaad voer je ze dan ben je zo omgeven met tientallen kippen.Zelfs stukjes kipppevlees uit de nassie aten ze zonder scrupules smakelijk op.Maar ja schapen rennen meestal ook weg als je bij ze komt.
Als de kippen er bij is nu eenmaal ingeburgerd

Toegevoegd na 1 dag:
Toch een goede vraag , eenden zijn er als de kippen bij als je brood strooit.Maar kippen zijn er niet als de eenden bij:(