Volgens beterspellen.nl is het verkleinwoord van diploma: diplomaatje. Maar wat is dan het verschil met een kleine diplomaat, dus ook een diplomaatje?

En is dat wel juist, dat een klein diploma zo wordt geschreven: diplomaatje? Ik had voor het komma'tje )kommaatje?) gekozen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

er is geen verschil in spelling, maar je kunt de betekenis uit de context afleiden en dan is er natuurlijk wel verschil in uitspraak.
Hoeft ook geen probleem te zijn lijkt me, er zijn wel meer worden met meer betekenissen die zelfs dezelfde uitspraak hebben zoals bv het woord " meer"
Overigens ben ik het wel met je eens dat men in nederland weer eens is doorgeschoten met de regeltjes en mensen die niet konden spellen de spellingregels hebben laten opstellen; Diploma'tje of diploma-tje is natuurlijk veel duidelijker logischer en m.i. beter... maja dan wordt t nederlands te gemakkelijk waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

kwestie van accent en soms context
het Nederlands is een ster in meerder betekenissen aan een woord geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft het Nederlands meer homoniemen dan de gemiddelde taal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet ik natuurlijk niet zeker maar ik let er op (mensen met een andere taal als moedertaal hebben er veel moeite mee) en ik maak een lijst die al aardig lang wordt, sommigen hebben wel 4 of 5 betekenissen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh leuk, heb je wat voorbeelden van woorden die zóveel betekenissen hebben?
Een kleine diplomaat is een diplomaat die klein is.

Een diplomaatje is een verkleinwoord voor diploma.

Diplomaat en diploma hebben dus beiden een ander betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil zit 'm in de klemtoon.

bij de persoon ligt de klemtoon op maatje, bij het papiertje op plo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Context. Homonymen worden maar zelden verward. Een diploma schudt geen handen en een diplomaat wordt niet ondertekend. Het woord 'kroon' heeft wel zes of zeven betekenissen, en de wereld is nog steeds niet vergaan.
Overigens zijn diploma en diplomaat woorden die ik in mijn 54jarig bestaan nog nooit verkleind heb.