Is het 'ik rij' of 'ik rijd'? En is het 'rij jij' of 'rijd jij'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
134.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf met d, maar spreek het zonder d.

Het beste antwoord

Het werkwoord is rijden
De stam is rijd
ik rijd. hij rijdt en jullie rijden

Ik rij is een spraakgebrek, waar niet iedereen het mee eens zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

het is ik rijd want ander is het hij rijt dus dat klopt niet. en het is rijd jij want het is niet rijt hij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kloppen allebei, al is het met d netter/officiëler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt niet allebei, een rij is iets anders dan het werkwoord rijden.
volgens mij is het ik rijd, jij rijdt
bij ik is het de stam rijden-en=rijd
en bij jij is het de stam +t=rijdt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel is het ik rijd en rijd jij.
Maar heel vaak wordt ik rij gezegd. Net als ik houd, waarvoor heel vaak ik hou wordt gezegd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rijd
Jij rijdt
Hij/zij rijdt
Wij rijden

Rij is spreektaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het weglaten van de d is mogelijk bij de werkwoorden glijden, houden, rijden, snijden en uitscheiden ('ophouden'), of samenstellingen daarmee, zoals doorrijden, ophouden en uitglijden. Het verschijnsel doet zich voor bij:

* de ik-vorm: 'Ik hou van jou'; 'Ik schei ermee uit!';
* de gebiedende wijs: 'Glij niet uit!'; 'Hou op!';
* de jij-vorm als het onderwerp je/jij achter de persoonsvorm staat: 'Straks snij je je nog', 'Rij jij of rij ik?'

Het wél schrijven van de d ('Ik houd van jou', 'Glijd niet uit!', 'Rijd jij of rijd ik?') kan het lezen zelfs bemoeilijken.

De vormen zonder d, die ontstaan zijn in de spreektaal, komen ook in schrijftaal al enkele eeuwen voor: in teksten van Hooft en Bredero is de spelling hou bijvoorbeeld al te vinden. En in 1912 schreef het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat de gebiedende wijs van houden zowel houd als hou kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ik rijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ww is rijden, met als stam ik rijd. Maar ik rij bekt lekkerder, net als Goeie Vraag, terwijl we allemaal weten,dat het Goede Vraag hoort te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ik rijd en rijd jij. Rij is weer iets anders.. Bijvoorbeeld ik sta lang in de RIJ bij de kassa.

Denk maar zo: als het hij-vorm is (hij rijdt) dan komt er een t bij (dat is altijd zo in tegenwoordige tijd) en ik rijt en rijt jij kan niet. rijten betekent openscheuren.

Als je twijfelt of er een t bij komt als ervoor al een d staat zoals bij de woorden: vind, vermijd enz. kun je er daarvoor in plaats 'loop' invullen:

Hij vindt geld op de grond.

In plaats van vindt komt loopt

Hij loopT geld op de grond.

Zie je? Het is met een t.

Hopelijk heb je hier wat aan:D!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide vormen zijn juist. er zijn nog werkwoorden waar de eind-d niet altijd gebruikt wordt bij de eerste persoon enkelvoud. bv. ik hou(d)

ik rijd/rijd jij lijkt me eerder iet formelere 'schrijftaal' te zijn.
In de gesproken taal wordt over het algemeen ik rij/rij jij gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geschreven is het eigenlijk ik rijd. In de gesproken taal wordt de d gewoon weggelaten ( dat mag in het AN) en daarom schrijven sommige mensen die d niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn woordenboek ik geloof het is zelfde,maar tegenwoordige mensen letten veel op de grammatica.

Ik rij = Is Juist
Rijd jij=Is Juist

Bijvoorbeeld: Ik rijd
Jij rijdt
Hij/zij rijdt
Wij rijden

Rij is spreektaal= Is Juist