Wat is een metafoor?

Dit stond gister in een vraagstelling bij nederlands en ik weet het nog steeds niet :s

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het al gegoogled?

Antwoorden (4)

Lees dit maar eens. Dit gedeelte heb ik gekopieerd van www.onzetaal.nl. Er staan nog wat voorbeelden bij om het wat duidelijker te maken.

Een metafoor is een stijlfiguur; een vorm van overdrachtelijk (figuurlijk) taalgebruik. Een heel bekende metafoor is het schip der woestijn voor de kameel. De kameel wordt vergeleken met een schip, waarschijnlijk mede vanwege zijn schommelende gang. Metaforisch taalgebruik is een vorm van betekenisoverdracht: met wat je zegt (het schip der woestijn) schilder je een beeld; het gaat erom dat dat beeld (een schip dat deinend over de oceaan vaart) een overeenkomst heeft met wat je bedoelt (een kameel, die langzaam en schommelend een grote vlakte doorkruist). Hoe treffender de overeenkomst, hoe beter de beeldspraak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een metafoor is een vorm van beeldspraak waarbij figuurlijk taalgebruik centraal staat. Door het gebruik van een metafoor wordt er een bepaald beeld geschept. Dit beeld heeft een overeenkomst met wat er werkelijk bedoeld wordt.
Bij een metafoor wordt altijd een vergelijking getrokken. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen iets wat men wel en wat men niet kent. Tussen deze twee delen is altijd een verband aanwezig waardoor men begrijpt wat er bedoeld wordt en er een goed beeld van kan schetsen. Een voorbeeld van een metafoor is: “De stad is een juweel”. Iedereen kan zich een voorstelling maken van de schoonheid van een juweel en aangezien de stad hiermee vergeleken wordt zal de stad dus ook wel prachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de zin:
'In zijn toespraak leek hij ieder woord te proeven'

Letterlijk gezien proeft hij het woord natuurlijk niet. Proeven doe je met eten en drank, we later het eten of de drank rond gaan in onze mond tot we de smaak ervan volledig hebben geproefd. Woorden kun je niet proeven. Het is overdrachtelijk taalgebruik, 'bij wijze van spreken'.
Je bedoelt dat de man in de zin elk woord zorgvuldig afwoog, zo zorgvuldig dat het leek alsof hij ieder woord eerst even in zijn mond rond laat gaan, de kwaliteit er van afmeet en het dan pas aan de wereld prijs geeft.

Ook een bekende: 'Het is hier een zwijnenstal!' roepen wanneer het ergens heel rommelig is, bijvoorbeeld woonkamer. Het is daar dan natuurlijk niet echt een zwijnenstal als in een stal waar een paar leuke zwijntjes staan, maar er wordt bedoeld dat het een rotzooi is. 'Zwijnenstal' is hier dan ook de metafoor.

Een metafoor is dus een woord dat niet letterlijk zo bedoeld wordt, maar wordt gezegd als vergelijking, vaak omdat voor dat wat we echt bedoelen geen goed woord is. (Zo noemen we een wegversmalling aan twee kanten vaak een 'flessenhals', omdat het die vorm heeft).

Als je een hele zin metaforisch bedoeld, zoals bij spreekwoorden als 'de koe bij de hoorns vatten' heet dit Idiomen, maar ik weet niet of je die ook leert op school...Zo ja, dan kan ik je dat ook nog uitleggen, maar voor nu hou ik het hier bij want ik weet niet zeker hoever je er op school op door gaat.
Snap je het nu? Zo niet, zeg het maar in reactie :-) Probeer ik het nog even met andere voorbeelden :P

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets meer aan toe te voegen. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van mij een plusje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
rose
13 jaar geleden
"Een metafoor is dus een woord dat niet letterlijk zo bedoeld wordt". Dat klopt dus niet, dat geef je zelf verderop al aan, een metafoor is een uitdrukking, dat kan een woord zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een metafoor is 1 woord dat niet letterlijk bedoeld wordt, maar overdrachtelijk om te vergelijken (je kamer is geen zwijnenstal maar het lijkt erop). Een metafoor is 1 woord. Echter kan een zin wel metaforisch zijn. Dit is dan geen metafoor meer, maar heet een idioom. Je hebt het overkoepelende begrip metaforisch of idiomatische uitdrukkingen, en daarbinnen heb je de twee 'onderdelen': - metafoor is 1 woord dat metaforisch gebruikt wordt en idiomen zijn een hele zin die overdrachtelijk gebruikt wordt. Een metafoor kan wel aan de grondslag van de idiomatische uitdrukking liggen ('Van hot naar her' rennen' bijvoorbeeld. Je rent niet letterlijk van het plaatsje 'hot' naar het plaatsje 'her'. Op zichzelfstaand in deze zin zijn dit dus metaforen. Maar het is een 'vaste' uitdrukking. Je kunt niet zeggen 'van her naar hot rennen'. Dus is het een idioom.

Echter zijn er genoeg scholen die bij de les Nederlands met geen woord over idiomen spreken, en alles wat overdrachtelijk ter vergelijking is, metafoor noemen. Dit klopt taalwetenschappelijk niet, maar dat is voor de middelbare school geen breekpunt en het is wat lastig om te herkennen vanaf wanneer we van een idioom spreken, vandaar dat sommige scholen het helaas overslaan. Vaak leert men op het VWO wel idiomen herkennen, maar ook lang niet altijd (afhankelijk van de les methode die wordt gebruikt). Daarom vroeg ik dus aan Deefke in hoe verre haar school er op in gaat ;-)
rose
13 jaar geleden
De recentste van Dale: metafoor: overdrachtelijk taalgebruik in het algemeen, stijlfiguur of betekenisverandering waarbij een woord of uitdrukking gebruikt wordt als naam voor iets waarop ze in letterlijke zin niet van toepassing zijn van Dale in 1950: metafoor: overdrachtelijke figuurlijke uitdrukking, inz. de trope welke berust op een vergelijking(b.v. het schip der woestijn = kameel) De recentste van Dale: Idioom: Bijzonder en karakteristieke woorden en uitdrukkingen van een taal, het taaleigen;
rose
13 jaar geleden
Een woord of een uitdrukking is dus niet ‘een idioom’, maar kan behoren tot het Nederlandse idioom (bij voorbeeld), idiomatisch zijn. Vele metaforen behoren tot het Nederlandse idioom.
rose
13 jaar geleden
Snap je het nu? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey, Oke, je hebt gelijk dat het zo staat in de Van Dale. Vreemd. Ik zal het in de les eens navragen deze week aan me professor. Iemand een voorbeeld van een metaforische zin die GEEN idioom is? (Liefst in Nederlands omdat dat de voertaal op GV is, maar als die er niet zijn/je die niet kunt bedenken mag het ook in een andere taal hoor :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey, Oke, je hebt gelijk dat het zo staat in de Van Dale. Vreemd. Ik zal het in de les eens navragen deze week aan me professor. Iemand een voorbeeld van een metaforische zin die GEEN idioom is? (Liefst in Nederlands omdat dat de voertaal op GV is, maar als die er niet zijn/je die niet kunt bedenken mag het ook in een andere taal hoor :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, me mobiel deed vaag en plaatste het twee keer...
rose
13 jaar geleden
Elke nieuwe metafoor (schrijvers bedenken ze toch echt vaak zelf) behoort niet tot het idioom (is immers geen ingeburgerd Nederlands). En een metaforische zin is niet 'een idioom' (dus je kunt niet spreken van 'een metaforische zin die GEEN idioom is'), maar behoort (eventueel) tot een idioom. Het is overigens m'n of mijn professor, niet 'me professor'. Niet idiomatisch: De schutter raasde door het winkelcentrum als een helikopter in een tomatenkas. (want net nieuw)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, bedankt! :-) Ik snap het :-) Echter zegt mijn boek (dat boek dat in de bronvermelding staat bij mijn originele antwoord) het zo als ik eerst schreef, en dat vind ik dus best wel erg omdat we dat bij taalwetenschappen gebruiken :s Als je je studieboeken al niet meer kan vertrouwen...Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ja sorry, ik weet dat het 'mijn professor' is en niet 'me'. Ik weet dat het geen excuus is, maar ik spreek geen Nederlands meer sinds een jaar of zes (gebruik nu de Nederlandse Gebarentaal omdat ik (bijna) doof ben tegenwoordig, het gesproken Nederlands is wel mijn moedertaal) en ik merk dat ik steeds meer dat soort foutjes maak in het geschreven Nederlands...Sorry daarvoor.
Een metafoor is een uitdrukking (woord of zinsdeel) die door middel van een vergelijking een betekenis krijgt die deze niet letterlijk heeft. Een uitdrukking wordt dus gebruikt om iets aan te duiden dat niet letterlijk door de uitdrukking wordt aangeduid, maar op grond van (min of meer) herkenbare eigenschappen wel toepasselijk is.

De recentste van Dale:

metafoor: overdrachtelijk taalgebruik in het algemeen, stijlfiguur of betekenisverandering waarbij een woord of uitdrukking gebruikt wordt als naam voor iets waarop ze in letterlijke zin niet van toepassing zijn

van Dale in 1950:

metafoor: overdrachtelijke figuurlijke uitdrukking, inz. de trope welke berust op een vergelijking (b.v. het schip der woestijn = kameel)
rose