Wat is het voltooid deelwoord van breien( of is het breiden) in tegenwoordige en verleden tijd?

Normaal weet ik wel hoe ik iets moet schrijven (spellen, grammatica), maar nu ben ik even de kluts kwijt :(

Wat is het voltooid deelwoord in tegenwoordige tijd én van verleden tijd van het woord:

breien? (of is het breiden...??)

Ik heb dat gebreiden?
Ik heb dat gebreien?

Ik had dat gebreden?
Ik had dat gebreën? (klinkt als "gebreejen) (met " op de e? en vast nog een extra e?)

Wat is goed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.7K

Het beste antwoord

Het werkwoord is breien.
Tegenwoordige tijd is:
Ik brei
jij breit
hij/zij breit
U breit
Wij breien
Jullie breien
Zij breien

Verleden tijd:
Ik breide
jij breide
hij/zij breide
U breide
Wij breiden
Jullie breiden
Zij breiden

Voltooid deelwoord:
gebreid
Ik heb gebreid (voltooid tegenwoordige tijd)
of ik had gebreid (voltooid verleden tijd(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gebreid :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is inderdaad Gebreid (Y)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele werkwoord is breien, dus het voltooid deelwoord is met een d aan het eind (regel 't kofschip): gebreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook. Als je -en van het werkwoord afhaalt, gaat het eigenlijk om de klank. Zoals faxen -en = fax. Je hoort faks, dus een s, zit is 't kofschip, dus is voltooid deelwoord gefaxt. Omdat er steeds meer werkwoorden zijn met een Engelse herkomst en het toch lastig blijkt deze werkwoorden te vervoegen, wordt 't kofschip wel verlengd tot 't ex-kofschip, kofschiptaxi of xtc-koffieshop :)
Voltooid deelwoord: gebreid

Voltooit tegenwoordige tijd:
ik heb gebreid
jij hebt gebreid
hij heeft gebreid
wij hebben gebreid
jullie hebben gebreid
zij hebben gebreid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U hebt gebreid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is het dan in de verleden tijd? Want dat zie ik nog steeds nergens staan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/breien
ItisILeClerc
13 jaar geleden
dit is een uitgebreid antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
u heeft gebreid hajete, waarschijnlijk zelfs 4 sokken als ik uw avatar geloven mag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee harmonika, hajete heeft gelijk. Het is: u hebt gebreid.
Het voltooid deelwoord is onafhankelijk van de t.t. of de v.t. en is gebreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh, waarom minnetjes?
Het is toch ook gewoon, ik heb gefietst, of ik had gefietst.
+je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hajete, u heeft gebreid
Het voltooid deelwoord is gebreid.
Ik heb een sok gebreid.

En voor de volledigheid: De verleden tijd van breien is: breide
Zij breide een sok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan wel beweren dat hij of zij een sok heeft gebreid.
Helaas zijn velen uitgebreid.
Bovendien kun je op een been niet lopen.
Wat heb je aan maar 1 sok? De stad breidde uit is toch met 2 d's?
Het voltooid deelwoord dat wordt gevolgd door een hulpwerkwoord, staat formeel net als in het Engels in de verleden tijd. Heeft geleefd. Het is iets wat al is geweest. Heeft gebreid. Je kunt dus helemaal niet spreken over tegenwoordige- en verleden tijd. Dus ik heb dat gebreid en ik had dat gebreid. Je ziet hier dat het vvt niet verandert. Je kunt wel zeggen zij breide een trui.