Waarom zeggen we meestal 'jongen' en 'meisJE'?

"Jongens en meisjes".
Waarom wordt een jongen meestal niet niet verkleind tot jongetJE, terwijl we wel meisJE zeggen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel, waarom gebruiken we meestal het verkleinwoord voor meisjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.7K
anneliez
13 jaar geleden
Niemand realiseert zich nog dat meisje eigenlijk een verbastering van meidje is, wat dan weer het verkleinwoord van meid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn vraag van een jaar geleden. Bronnen:
- http://www.goeievraag.nl/vraag/jongetje-naarmate-opgroeit-jongen-meisje.22475

Het beste antwoord

Het onverkleinde 'meid' wordt ook wel gebruikt. Meidenclub. De meiden van klas 4A. Maar het heeft ook de betekenis van 'dienster', dus dat ligt wat minder lekker. Meisje is dan vriendelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je dat zo schrijft
je schijft toch geen meisjeN en dan zeg je dat ook niet

Toegevoegd na 4 minuten:
meisje is geen verkleinwoord
want dan zou je meis moeten zeggen
wat wel gezegd wordt is meid maar meisje is toch net zo goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan ook zeggen meiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat meisje het verkleinwoord was van meid =P
Utrecht
13 jaar geleden
Een vriendin van mij zegt wel meis tegen haar dochter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is meisje niet het verkleinwoord van meid? Das dan wel HEEEEEEL toevallig dat meid geen verkleinwoord heeft (meidje) en meisje geen verkleinwoord is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkleinwoord Het woord meisje is een verkleinwoord van het woord maagd. Maagd of meid werd in het Middelnederlands verkleind tot meisin, waarbij de t-klank wegviel en -sin een weinig gebruikt achtervoegsel was. Dit woord is achtereenvolgens geassimileerd tot meisen en later onder invloed van het meer gebruikte achtervoegsel -je tot het huidige meisje.[3] Als men voor iemand sympathie wil tonen of genegenheid voelen, wordt er vaak in verkleinwoorden gesproken. Het woord meisje voelt als een verkleinwoord aan en wordt nog "liefkozender" door dialectische varianten als meiske, meidje of meissie. In het kenmerkende, specifieke Limburgse dialect en in het Vlaams spreekt men vaak van ma(e)ske(s), waarbij de "e" als een verlengingsteken van de voorafgaande "a" moet worden gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van wikipedia: meisje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Duitsland gebruiken ze ook het verkleinwoord; mädCHEN
Misschien omdat ooit (en nu nog steeds wel maar dan godzijdank in veel mindere mate) vrouwen als minder waardevol werden gezien, als kwetsbaar en klein, en daarom een verkleinwoord hebben gekregen.
het is maar een gok :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meisje is wel degelijk een verkleinwoord, maar dan van maagd. Het was vroeger de naam voor een ongetrouwde vrouw ook meid genoemd.