Wij moesten een activerende tekst schrijven, nu zegt mijn NL-docent dat dit goed is; zie extra uitleg

Met vriendelijke groeten,
De Albert Heinvoetbalplaatjesruilbeursorganisatoren

Terwijl ik dit dacht

Met vriendelijke groeten,
De Albert Hein voetbal plaatjes ruilbeurs organisatoren

Wat klopt??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Je docent heeft helemaal gelijk. Jouw variant is een voorbeeld van zogenaamde 'Engelse ziekte': het invoegen van spaties zoals dat gebruikelijk is in de Engelse taal, terwijl je in het Nederlands samenstellingen van drie of meer delen waarbij de eerste delen iets zeggen over het laatste deel zou moeten aaneenschrijven. Langetermijnagenda, groenevuilnisbakschoonmaker, dat idee.

De Albert Heijnvoetbalplaatjesruilbeursorganisator is één ding (of in dit geval persoon). Het is een samenstelling waarbij de eerste delen iets zeggen over het allerlaatste deel. Daar gebruik je één woord voor.

De enige reden waarom er tussen 'Albert' en 'Heijn' een spatie staat, is dat dit een merknaam is, die je schrijft zoals de eigenaar van het merk heeft bepaald: met spatie dus. Als je 'Albert Heijn' zou vervangen door 'luxe supermarkt', zou het een luxesupermarktvoetbalplaatjesruilbeursorganisator zijn.

Overigens: het is natuurlijk wel 'Albert Heijn', niet Albert Hein'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uw docent Nederlands heeft gelijk in het Nederlands dienen zelfstandige naamwoorden zo veel mogelijk aan elkaar geschreven te worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarnaast is het sowieso in plaats van zowiezo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn excuses voor mijn antwoord, ik wist vooraf niet dat u mij de kop af zou bijten.
Waar ik meer op aanstuurde dat was, wanneer het om een brief gaat de afsluiting ook gewoon "Met vriendelijke groet, De organisatie." Had kunnen zijn, daar er waarschijnlijk in de brief zelf al verteld is over het ruilbeurs gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U hoeft u excuses niet aan mij aan te bieden, ik weet gelukkig dat u geen gelijk had. Ik heb mij alleen laten overtuigen om al mijn duimpjes te motiveren. Dit om zo de beantwoorder van een vraag niet met de vraag te laten zitten waar zijn negatieve waardering vandaan komt. Als ik u het gevoel heb gegeven de kop afgebeten te hebben dan daarvoor mijn excuus.
Bij een samengesteld woord met daarin een eigennaam blijft in elk geval de spatie tussen de delen van de eigennaam behouden. Het toegevoegde rechterdeel wordt in principe aan de naam vast geschreven. Veel mensen vinden het echter duidelijker om een streepje in te voegen. Het Groene Boekje en het Witte Boekje keuren dit goed. En zeker bij minder gebruikelijke, moeilijk leesbare of verwarrende combinaties is een streepje wenselijk: Tweede Kamer-lid, Middellandse Zee-land.
Basisspelling: Albert Heijnfiliaal.
Met verduidelijkend streepje: Albert Heijn-filiaal.

Jouw tekst: Met vriendelijke groeten,
de Albert Heijnvoetbalplaatjesruilbeursorganisatoren.
Of ook mogelijk:
de Albert Heijn-voetbalplaatjesruilbeursorganisatoren.
Amadea