Wat is het verschil tussen "misschien" en "wellicht"?

Misschien een domme vraag maar wellicht kan iemand me dat uitleggen.
of
Wellicht een domme vraag maar misschien iemand me
dat uitleggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan geen domme vragen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, jawel.

Het beste antwoord

Ze geven beiden weer dat iets nog onzeker is, maar je kunt het wel degelijk anders opvatten met een klein verschil:

Misschien drukt uit, dat er nog grote onzekerheid bestaat. Misschien zal hij komen, misschien ook niet.

Wellicht nadert meer de zekerheid. Hij zal wellicht nog komen, ook al is het regenachtig.

Mogelijk is nog zo'n woord:
Mogelijk onderstelt, dat de kans zeer groot is. Mogelijk zijn ze nu al in Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vrij simpel geen. Het zijn synoniemen van elkaar. Het enige verschil dat je kan bedenken is dat wellicht een beetje chiquer klinkt dan misschien. Maar dat is dan ook het enige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het allebeid goed maar is wellicht een verouderd nederlands woord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is klein. Bij "misschien" is het al dan niet werkelijk gebeuren van het verondersteld (misschien gaat het regenen) tamelijk neutraal.
Bij "wellicht" klinkt meer de verwachting door het het veronderstelde werkelijk het geval zal zijn (wellicht is dit een antwoord op je vraag)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, misschien wel. Bedankt!
Helemaal geen domme vraag hoor. Van vragen wordt je wijzer toch?

Wellicht komt eigenlijk meer in de buurt van 'waarschijnlijk'.
De kans dat iets is zoals je denkt dat het is, is volgens jou groter als je het woord 'wellicht' gebruikt, in plaats van 'misschien'.

Lastig uitleggen dit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Misschien' geeft aan dat er een hele kleine kans van slagen is.
'Wellicht' geeft aan dat de kans veel groter is dat het gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is wellicht een beetje chiquer, maar wellicht zeggen veel meer mensen misschien, dat komt wellicht omdat ze misschien een gangbaarder woord vinden.
AWM