Delinquent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De officiele schrijfwijze is delinquent.

Maar Delinkwent wordt wel gebruikt als alternatieve vorm. Er bestaat een boek en dat heet: Delikt en delinkwent.
De officiele schrijfwijze van delikt is ook anders, nl: delict

Zie link:

http://kluwer-strafrecht.nl/basis/delikt-delinkwent/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Delikt en Delinkwent is als tijdschrift begonnen in de jaren 70. Toen had je nog een voorkeurspelling en een alternatieve spelling die ook goedgekeurd was. Als je in die tijd een beetje voortuistrevend was, gebruikte je de alternatieve spelling. De juristen die aan de wieg stonden van Delikt en Delinkwent waren in die tijd zeer modern en vooruitstrevend, daarom werd deze spelling gekozen. Tegenwoordig zijn delict en delinquent de officiële vormen, maar een eenmaal toegekende naam hoeft niet bij elke spellingswijziging aangepast te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat weet ik. Maar ik vond het leuk om het te vermelden. Als wetenswaardigheidje.
Ik heb ook geschreven dat delict en delinquent de officieel spellingwijze is.
delinquent de; m,v -en schuldige, overtreder