Is het nu sliptong of slibtong de vis dan he

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee was op een feestje vandaag de vraag

Antwoorden (5)

De juiste schrijfwijze is sliptong. Alle recente woordenboeken en -lijsten, waaronder het officiële Groene Boekje, vermelden deze spelling. Volgens Van Dale (2005) wordt 'ondermaatse zeetong' ook kortweg slip genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit woord kwam gisteravond toevallig langs in
'' ik hou van holland'' het is idd sliptong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slibtong / sliptong
Vraag
Wat is de juiste benaming voor de kleine zeetongen die vaak in restaurants worden opgediend? Is het: slibtong of sliptong?

Antwoord
Deze kleine zeetongen heten sliptongen.

Toelichting
Het woord sliptong is vermoedelijk etymologisch verwant met de werkwoorden slippen of slepen. Een sliptong is zo klein dat hij gemakkelijk door de mazen van het net slipt; sliptongen worden gevangen met een sleepnet. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij sleepharing 'met een sleepnet gevangen'. In sliptong kan sprake zijn van klinkerverkorting (sleep - slip), zoals in: greep - grip, kneep - knip, streep - strip, snede - snit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's grappig: online Van Dale geeft bij "sliptong" de betekenis "kleine tong". Typ je "slibtong" in, dan verwijst Van Dale automatisch toch weer naar "sliptong". Op dit moment is dat dus blijkbaar de juiste spelling.

Maar... taal ontwikkelt zich. Ik heb hier een papieren Dikke Van Dale uit 1995. Daarin staat nog:
- slibtong (v.(m.)), tongschar.
- sliptong (v.(m.)), (verkeerd voor) slibtong.

Blijkbaar was het 15 jaar geleden slibtong, oftewel een tongvis die in het slib leeft.
Nu is het een sliptong, een tongvis die gemakkelijk door het net slipt.

What's in a name, as Shakespeare said.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan allemaal wel zo wezen, mak bint tur nie mee eens!

Slibtong is juist. En inderdaad........De Dikke van Dale zei dit vroeguh ook. In Arnemuiden is het Slibtong..........dat is een vissersdorp.

Taalverbastering is het waar nu ineens een wetenschappelijke verklaring voor gezocht wordt. Vandaag op olijke wijze nog een restaurant eigenaar op "gewezen" ;-).

Toch ga ik wel mee met de tijd.............denk ik.