wanneer zeg je het staat in mijn geheugen gegrift, of op het netvlies geschreven?

bij een erge brand heb ik iemand zien overlijden.
ik droom er nog regelmatig van.
staat het dan in mijn geheugen gegrift of op mijn netvlies geschreven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
32.1K

Het beste antwoord

Het staat in je geheugen gegrift, maar het staat op je netvlies gebrand, en niet geschreven.

Je geeft zelf het antwoord al gelijk: Wanneer je iets hebt gezien of meegemaakt dat zoveel indruk heeft gemaakt dat het als een plaatje in je hoofd zit. Dit kan natuurlijk ook een geluid, geur of gevoel zijn.

Het heeft zo'n impact gehad dat dat voor altijd in je hoofd zal blijven bestaan: Het is in je geheugen gegrift, het staat op je netvlies gebrand.

Toegevoegd na 11 uur:
Overigens: Het kunnen net zo goed mooie en fijne dingen zijn die op je netvlies gebrand staan.
Bv een prachtig vergezicht tijdends een reis, de eerste blik op je pasgeboren kind, etc.
Zelfs een indrukwekkende droom kan de rest van je leven bij je blijven, veelal in de vorm van een sfeergevoel dat je daarbij had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt skusme, het moet 'gebrand' zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okmaar als ik droom komt dat toch uit hersens dus geheugen...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja sorry, ik ben eigenlijk aan je werkelijke vraag voorbij gegaan.
Ik denk dat, wanneer je zo blijft dromen van iets akeligs, je waarschijnlijk post traumatisch stress syndroom hebt.
Dat heb ik ook gehad na een afschuwelijke gebeurtenis in mijn leven, maar ik heb vrij snel na de gebeurtenis proffesionele hulp gekregen in de vorm van speciaal ontwikkelde therapie hiervoor.
Dit heeft me geholpen om het een plek te geven.
Maar op mijn netvlies gebrand zal het altijd blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
qua diagnose blijk je gelijk te hebben. onderzoek heeft dat aangetoont.

Andere antwoorden (2)

Als je het heb zien gebeuren...is "op het netvlies geschreven" toepasselijker. "In mijn geheugen gegrift" zou ik eerder gebruiken voor iets dat iemand tegen me gezegd heeft, iets wat ik heb gelezen, of een gebeurtenis die wat verder van me af staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je hebt gezien staat op je netvlies geschreven, wat je hebt gehoord, geroken en gevoeld staat in je geheugen gegrift. Wat je hebt ervaren komt terug in je dromen... hier beleef je het als het ware opnieuw.