Met de hond onder tafel

als je aan iemand vraagt wie heeft de broek aan in huis dan hoor ik wel eens.. ''ik heb de broek aan mijn man zit met de hond onder tafel''
wat bedoelen we hier exact en waar komt het vandaan.. mijn hond ligt namelijk niet onder tafel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Nou, als wij met z'n allen rond de tafel zitten, ligt altijd minimaal één van onze honden onder de tafel. Bij vrienden van ons idem dito. Een hond die onder de tafel ligt is dus heel gewoon.

Het is een plek laag bij de grond, als de man met de hond onder de tafel zit betekent dat dus dat de man niets in huis te zeggen heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk lijkt mij

Andere antwoorden (3)

Ik heb die uitdrukking nog nooit gehoord, maar ik denk, dat het nóg een keer extra benadrukt, dat je man niets te zeggen heeft. Zo zou je kunnen denken : de hond kent zijn plaats, en mijn man óók, nl onder de tafel.....
Ik denk dat het net zoiets is als : zo gek zijn als een draaideur - nog net een graadje erger dan zo gek zijn als een deur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je het niet vrij logisch klinken? Als iemand de broek aanheeft in huis betekent dat dus dat diegene dominant is in huis, dus het hoogst in de spreekwoordelijke hiërarchie. Als iemand deze uitdrukking nog eens extra kracht bij wil zetten zegt de echtgenote dat haar man met de hond onder tafel zit, dus dat hij net als de hond niet aan tafel mag zitten (Ze acht haar man gelijkwaardig aan de hond). Hoe bedoel je 'de broek aan hebben'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden of... ik heb de broek aan in huis, en tevens: mijn man houdt van kliekjes (net als de hond!). Maar ik denk toch bovenstaande.