Het komen tot een consensus is het komen tot overeenstemming tussen twee of meerdere partijen. Dit wil niet zeggen dat alle partijen voor de honderd procent akkoord gaan met de oplossingen voor de geschilpunten maar men kan zich vinden in het compromis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Allebei een beetje water bij de wijn doen om tot een overeenstemming te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
consensus
consensus is 1 maal gevonden als trefwoord:

consensus (zn): overeenstemming, raamakkoord, unanimiteit, wilsovereenstemming

consensus is 3 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:

overeenstemming (zn) : afspraak, akkoord, consensus, contract, eendracht, eenheid, eensgezindheid, eenstemmigheid, goedkeuring, goedvinden, harmonie, overeenkomst, regeling, unanimiteit, vergelijk, verstandhouding
overeenkomst (zn) : consensus, eenstemmigheid, gelijkheid, overeenstemming
draagvlak: bereidheid, consensus, haalbaarheid, legitimiteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Consensus = gelijkdenkend of gelijkvoelend.
Zoals in 'common sense' het algemeen gevoelen ofwel het gezonde verstand.

Door het geschamper over het poldermodel wordt het woord consensus ten onrechte geassocieerd met water bij de wijn doen. Dat is namelijk een compromis. Dan ben je het wel eens maar ieder verantwoordt dat op een andere manier. Compromissen zijn breekbaar.

Bij consensus ben je het eens op basis van dezelfde overwegingen. Dat kan je zo hebben over de interpretatie van een situatie, waarden en normen. Consensus voelt stevig en is de basis van vertrouwen. Met elkaar trouwen doe je op basis van consensus - als het een compromis is, is het niet best.