Wat betekent het Amerikaanse 'nite'? Of is het gewoon een coole manier om 'night' te schrijven? Zijn er nog zulke Amerikaanse/Engelse woorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7K

Het beste antwoord

Je suggestie klopt: Nite is een soort verbastering van Night. En nogmaals ja: Er zijn ontzettend veel van dat soort woorden. De eerste die me te binnen schiet is Lite, zoals Cola Lite of Windows Lite. Het is een verbastering van Light.

Vaak is het een kwestie van tijd tot de verbasteringen niet meer als "fout" gezien worden, omdat ze zo ingeburgerd zijn.

Een veel voorkomende verbastering (vooral in songteksten) is "I wanna" in plaats van "I want to" en "I'm gonna" in plaats van "I'm going to". Dat is tegenwoordig eigenlijk al niet meer fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is de Amerikaanse manier van het woord night. Het is ver-Amerikaansd zou je kunnen zeggen. Hetzelfde gebeurt met light/lite.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een voorbeeld: quick/kwik!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar 'quick' als 'kwik' geschreven, klinkt toch totaal niet meer Amerikaans? :s
Het is de verbastering van night, maar alleen in de VS. In Canada en Engeland komt het niet voor. In Canada is het expliciet verboden om nite in onderwijs instellingen op papier te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ontstaan door SMS. Het wordt gebruikt in sms taal, aangezien het woord night, net als light, op je telefoontoestel namelijk te lang duurt om in te tikken omdat er 3 letters van het woord onder dezelfde toets zitten. Lite of nite is dan sneller getikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet ontstaan door SMS. Noah Webster wilde in de 18e/19e eeuw al "nite" en "lite" schrijven, maar kreeg het er niet door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Realy? Weer wat geleerd...thnx! ;-)
Nite betekend ook soortgelijk, dus t is niet alleen een American-slang woord voor night.