Sinds wanneer hoort het woord "vriendengroep" tot de Nederlandse woordenschat?

Ik kan me niet herinneren het "vroeger" ooit gehoord te hebben, nu kom ik het bijna dagelijks tegen.

(Vind het trouwens een naar woord. Krijg er jeuk van.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Vermoedelijk is door sociale netwerken zoals Hyves dit begrip in Nederland in gebruik gekomen. Hyves is in oktober 2004 begonnen. Dus zal het sinds 2005 zijn dat het nieuwe woord verspreid werd.
In geen van de Nederlandse woordenboeken die ik heb geraadpleegd komt het woord vriendengroep voor. Vriendenkring is wél een lemma: groep personen die op grond van een gemeenschappelijke (geloofs)overtuiging bij elkaar horen. (Misschien ook leuk om te weten: in het Fries is het: freonerûnte).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooruit beste antwoord en een +, vanwege je gedegen bronnenonderzoek.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het vroeger ook wel werd gebruikt en dat het ontstaan is in de periode na de WOI toen jongen mensen samen naar jeugdherbergen gingen trekken.
Het is ook niet mijn lievelingswoord.