wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen een missie en een visie in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (7)

de missie is wat je wil bereiken, de visie is je kijk op de dingen.

de visie kan helpen om je doel te bereiken als je het goed aanpakt en je missie haalbaar is.

verder hebben ze eigenlijk geen hol met elkaar te maken, het gaat namelijk op de manier 'waarop'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met Visie bedoelen we een helder beeld hebben van hoe het te realiseren doel er in de toekomst uit moet zien.
Kennis van die Visie is belangrijk voor de totale organisatie zodat iedereen weet welke weg er bewandeld gaat worden.

Missie is dan: staan voor de uitvoering en realisering van het doel met de Visie voor ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Missie of zending is de opdracht die je jezelf hebt gesteld of van een ander hebt gekregen.
Visie zijn de denkbeelden die je hebt, op een bepaald hoger niveau in het bijzonder op de vragen, zin en doel van het leven.
De overeenkomsten zijn dat het beide begrippen aanduiden van een zekere filosofische of levensbeschouwelijke waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De één kijkt in de breedte: visie
De ander kijkt juist smal (doelgericht): missie

In beide gevallen bepaal je een beeld van iets maar met een verschillende "kijkhoek" zegmaar
amigo
13 jaar geleden
Heel simpel gesteld: een missie is een doel, iets dat je wilt bereiken. Een visie is de manier waarop je tegen de dingen aankijkt. Een missie ligt in de (nabije) toekomst, een visie kan ook op de toekomst gericht zijn (toekomstvisie) maar kan ook betrekking hebben op het hier en nu, of op het verleden. Je kan dus een visie hebben op een missie. Verder hebben ze niet noodzakelijkerwijs iets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De missie is niet het doel, maar het bereiken van het doel. (Het doel is 'het doel van de missie')
Een missie is dynamisch en een visie is statisch . Erzijn geen overeenkomsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een visie is een verzameling van inzichten in een bepaalde materie, een missie is de (vastberaden en doelgerichte) strategie om het vanuit de visie geformuleerde doel te verwezenlijken.

Overeenkomsten tussen de twee zijn er eigenlijk niet.
rose