Wat is precies het verschil tussen een lui en laks persoon?

Ik heb wel zo'n idee, maar zou niet weten hoe ik het moet verwoorden. Vandaar de vraag, zodat het in één opslag duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.4K

Het beste antwoord

Lui is iemand die sowieso liever helemaal niet in beweging komt maar echt zo weinig mogelijk doet met zo weinig mogelijk inspanning. Daarbij kan deze echter prima zijn zaakjes wel goed voor elkaar hebben.

Iemand die laks is daarentegen kan wel de hele dag druk met van alles bezig zijn, maar laat nogal makkelijk Gods water over Gods akker lopen, oftewel neemt zijn verantwoordelijkheden niet serieus, doet dingen half of net te laat. Daar hoef je niet lui voor te zijn dus.

Soms gaan lui en laks prima samen, maar noodzakelijk is dat niet, en het zijn zeker geen synoniemen van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je best veel moeite moet doen om hem binnen te zetten, (garagedeur opendoen, iets anders aan de kant wegzetten,, deur weer dicht) kan het luiheid zijn. Als die fiets je ook geen ene ruk kan schelen, is het wellicht ook een beetje laks. (vg 'lak hebben aan'. )

Andere antwoorden (4)

Lui is als je de energie er niet kan opbrengen voor iets.
Laks als het je niet echt kan interesseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat er een HEEL groot verschil tussen is en toch worden in veel woordenboeken vergelijkbare synoniemen genoemd:

Voor mij is:

Lui: afkerig van lichamelijke inspanning
Laks: gemakzuchtig

Dus: beiden doen iets niet, de eerste omdat hij geen zin heeft om te beginnen, de andere omdat het hem niet kan schelen wat het gevolg is van zijn "niet'doen"
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies de beschrijvingen die ik gebruikt zou hebben. +
Een lui persoon heeft er geen behoefte aan om in actie te komen,vooral omdat hij/zij weet dat datgene wat gedaan moet worden, wel door een ander gedaan wordt.
Een laks persoon daarentegen weet dat hij zelf wat moet doen, maar doet dat wanneer het hem zelf uitkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand schreef: Eeen lui persoon is iemand die te beroerd is om iets te doen.
Hoewel ik mezelf niet als lui kwalificeer, gaat dit wel voor mij op. Ik ben vooral 's ochtends letterlijk te beroerd om iets te doen, maar dat heeft helemaal niets met mijn geestelijke maar alles met mijn lichamelijke gesteldheid te maken! Misschien is het beter om eerst even na te denken voor je een dergelijk antwoord geeft.
Laks betekent traag . Lui wil zeggen: dat diegene te beroerd is om het te doen . zie afbeelding , onder lamlendig .