waar komt het woord kaarsrecht vandaan?

een kaars is toch helemaal niet altijd recht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.7K

Het beste antwoord

een kaars moet in beginsel altijd recht zijn. Anders brandt hij niet goed.

Dat sommige kaarsen krom zijn is omdat ze kromgetrokken zijn door de warmte, maar toen hij helemaal net gemaakt was was hij recht!

Dit is natuurlijk nog uit de tijd dat kaarsen noodzakelijk waren, en niet zoals nu alleen maar voor de sfeer/sier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vermoed omdat een kaars echt lijn recht is, ik kan dat mis hebben maar het lijkt mij het meest waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat 'n kaars alleen maar goed werkt als hij kaarsrecht staat . Veel andere dingen mogen ook 'n klein beetje uit het lood staan . Daarom is de kaars zo 'n goed voorbeeld en heeft men derhalve daarvoor gekozen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werden kaarsen vaak gegoten of gedompeld, Dit deed je door het lont keer op keer te dompelen in een bad met was/kaarsvet. Als je een touwtje op hangt is hij dus altijd echt recht en dus werd ook de kaars recht. nu maken ze inderdaad kaarsen in allerlei vormen maar vroeger dus niet, toen alleen kaarsrechte kaarsen.

De uitdrukking loodrecht komt ongeveer door het zelfde. Wederom een touwtje met een gewichtje, van lood, hangt ook altijd lood/kaarsrecht.