waar komt het gezegde: een uur in de wind stinken / je stinkt een uur in de wind vandaan??

Ik heb al op internet gezocht en mijn eigen fantasie erop los gelaten en zelfs in een boekje over de oorsprong van spreekwoorden&gezegden gekeken maar ik kan het niet vinden en ben eigenlijk wel benieuwd!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10K

Het beste antwoord

ik vermoed uit jagerskringen.
als je jaagt, is het belangrijk dat je geen geur verspeidt via de wind.
eigenlijk is het gezegde: je stinkt een uur tegen de wind in.
het wil dus zeggen dat je dusdanig stinkt dat je op een uur gaans nog te ruiken bent, tegen de wind in.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!
Ik weet natuurlijk niet zeker welk antwoord het beste is, en beide antwoorden zijn vermoedens.
Maar ik vind dit net ietsje logischer klinken.

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk van de gewoonte om gedragen kleding in de wind te hangen om die op te frissen. Om aan te duiden dat het na een uur fris doorwaaien nog steeds niet aangenaam ruikt. Dus dat het een zeer zware stank is, die je zelfs volgens een beproefde methode niet kunt laten verdwijnen.
Amadea