De Nederlandstalige term messias is afgeleid van de stam masjach משיח, een Hebreeuws woord dat bijna altijd verwijst naar de inwijding van objecten door middel van zalfolie. Het werkwoord wordt gebruikt voor de heiliging van objecten zoals de tabernakel.
Het zelfstandig naamwoord masjiach wordt echter alleen gebruikt voor individuen. Etymologisch betekent messias de gezalfde (Grieks: Χριστός, Latijn: Christus). Deze titel wordt in de Hebreeuwse Bijbel voor verschillende personen gebruikt, zoals profeten, priesters en koningen.

Nee dus.

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor een uitleg over waar het woord "message" vandaan komt geef ik graag het woord aan mijn geachte collega.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet echt een antwoord op de vraag :)
Moet je nu jezelf modereren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Ik kan (net als ieder ander) mijn eigen vraag weg halen en je kunt op misbruik klikken met de reden dat het geen antwoord is. Dat is wel zo eerlijk. Maar ik ervaar het zelf niet als reactie. Ik wilde alleen aangeven waar het woord messias vandaan komt. Jezus was een Jood en het lijkt me logisch dat het om een Joods woord gaat. Daarom geef ik in mijn antwoord aan dat Message niet is afgeleid van het woord Messias. Ik snap wel de link met de boodschap en als iemand een beter antwoord heeft vind ik dat prima.
Nee Het Engelse woord "message komt uit het Oud Frans message, from M.L. missaticum, from L. missus, pp. of mittere "to send".
Het woord 'messias' komt uit het oud-Hebreeuws "mashiah", gezalfde.
Dus geen verband.
AWM