aangeland of aanbeland ?

wat is correct : we zijn aangeland bij .......
of we zijn beland bij.....
of we zijn aanbeland bij........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.3K

Het beste antwoord

Aangeland is LETTERLIJK , aanbeland is in de overdrachtelijke zin .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou zeggen: aanbeland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn aanbeland bij familie / of aanbeland in Turkije ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook aanbeland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanlanden — aanbelanden — belanden — landen.
De drie eerste geven het aan of bij het land komen te kennen. Het laatste geeft te kennen dat men op het land komt. Figuurlijk worden aanlanden, aanbelanden en belanden gebruikt voor "ergens terecht komen". Aanlanden betekent dat men het doel van zijn reis bereikt heeft en vast verblijf gevonden heeft. Aanbelanden wordt niet vaak meer gezegd. En belanden laat onbeslist of het verblijf kort of lang zal duren.
Het is in principe daarom op alle manieren te gebruiken. Aanbeland is ouderwets, aangeland klinkt meer als per vliegtuig ergens gekomen zijn, dus persoonlijk zou ik kiezen voor beland. Of het anders omschrijven: aangekomen bij, of gewoon: nu zijn we bij.
Amadea
13 jaar geleden
Dat hangt ervanaf waar het om gaat. Aangeland wil zeggen dat je met een boot of vliegtuig ergens bent aangekomen, dus bent aangeland. Als je het meer figuurlijk bedoelt, dan past aanbeland beter.