Wat is het tegengestelde van het woord ''situatie'' ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

Daar is geen tegengestelde van.
Tegengestelden zijn bijvoeglijke naamwoorden:
groot-klein
dik-dun
blij-verdrietig
Situatie is een zelfstandig naamwoord en heeft geen tegengestelde. Soms lijkt het wel alsof twee zelfstandige naamwoorden tegengesteld zijn , bijvoorbeeld jongen-meisje, maar grammaticaal gezien is dat geen tegengestelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit woord heeft geen antoniem, net als dat er niet tegengesteld is van het woord 'Kaas'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Situatie heeft geen tegengestelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"alle omstandigheden"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hummmm.... mijn gedachte was als volgt. (Ik ben het trouwens eens met de anderen dat zo'n woord geen tegenstelling heeft, maar als de vraag zo gesteld wordt, dacht ik, laat ik het gewenste antwoord proberen te benaderen.) Ik zag "situatie" als "bepaalde omstandigheden" en een eventuele tegenpool daarvan dus als "alle óf onbepaalde óf ongedefinieerde omstandigheden".
Zelfstandige naamwoorden hebben geen grammaticaal tegengestelde.
Soms lijken woorden wel een tegengestelde te hebben als er twee woorden in een zelfde context heel erg van elkaar afliggen.
Sommige mensen zeggen daarom dat vuur het tegenovergestelde is van water. Of planten het tegenovergestelde van dieren. Of boom tegenstelde van struik. Of theedoek en handdoek, roeiboot en motorboot, kaas en worst, auto en fiets..
Als je er even bij stilstaat voel je al dat dat eigenlijk helemaal geen echte tegengestelden zijn, dus ook voor die woorden geldt dat er echt geen vastgelegd tegengestelde van is.

Maar wat is dan het tegengestelde van situatie als iets toch niet een situatie is moet daar toch een woord voor zijn?
Jawel het tegengestelde van situatie is: Geen situatie.

Of, nog mooier.. zoals je issue en non-issue hebt,
argument en non-argument, zo kan je in bepaalde situaties (hihi) ook spreken van een non-situatie.