Is 'beurs' typisch Limburgs?

'Beurs' in plaats van 'portemonnee' is dat typisch Limburgs? Ik zeg altijd beurs en vroeg mij dit af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

Het Limburgs kent heel veel Duitse woorden. In zuidoost-Limburg heeft het "hoogduits" tot 1940 eeuwenlang ,naast het Frans, de rol van cultuurtaal gehad.Het duitse woord voor portemonnaie is Borse met 'n umlaut op de O , en uitgesproken als beurse. Vandaar het populaire gebruik van het woord beurs.Ik (Amsterdammer) ,woon sinds 'n aantal jaren in Zuid-Limburg . Als ze met elkaar spreken versta ik er geen moer van .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik als Zuid-Limburger die geen Limburgs praat/verstaat, begrijp je xD. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Beurs is eigenlijk oud nederlands, en stamt nog uit de tijd, dat een portemonnee, een leren zakje was, met een touwtje er omheen. Later werd aan dit zakje een metalen rand met schuif of knip vastgemaakt, vandaar de uitspraak; "de hand op de knip houden" wat zoveel betekent als niet teveel geld uit willen geven.

In Drenthe wordt het woord ook gebruikt, dat weet ik, en Noord Brabant waarschijnlijk ook. De overige povincie's weet ik niet. Het is dus voor zover ik kan beoordelen niet "typisch Limburgs" maar wel typisch nederlands.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portemonnee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Friesland wordt het ook gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beurs betekent eigenlijk zak waar vroeger geld of papieren in bewaard bleven. Is dus een oude naam voor portemonnee en niet specifiek Limburgs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord klopt enigzins, maar ik zie geen bronvermelding of uitleg. Voor mij persoonlijk geen ramp, maar kan je minnetjes opleveren. Ik heb hem nu niet uitgedeeld, maar wil je wel graag wijzen op de richlijnen van GV. Zo voorkom je minnetjes ;-) http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen