Betekent "trut" echt een koe die geen melk meer kan geven?

Dat beweert mijn broer, alleen kan ik niets op internet vinden hierover. Is dit echt zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Antwoorden (4)

Nee hoor, dat betekent iets anders:

Iedereen gebruikt het woord ‘trut’ om een boerentrien of een onnozel wicht aan te duiden. Oorspronkelijk betekende het echter een ‘treuzelende of zeurige vrouw’. Het behoort tot een groep van affectieve woorden als ‘trutten’ en ‘trutselen’, die qua betekenis varianten zijn van ‘treuzelen’, maar formeel te verbinden zijn met het Middelnederlandse ‘trotten’ (stappen, draven), of het Duitse trotteln (‘langzaam gaan’). Ook in het Duits betekent een ‘Trottel’ zoveel als een ‘trut’. Finaal is het woord verwant aan het werkwoord ‘treden’ (vgl. het Gotische ‘trudan’ en het Oudnoorse ‘trođa’).

http://www.traditie.be/artikels/Wijf,%20een%20lelijk%20woord.doc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een 'Trottel' is geen trut, maar een sufferd.
http://www.google.com/search?q=define%3A+trottel&rls=com.microsoft:en-us&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1&rlz=1I7RNWN_en
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Don't shoot the messenger.
Het Van Dale Etymologisch woordenboek geeft over de herkomst van 'trut' de volgende verklaring:
Trut= zeurderige vrouw. In 1873 was het een synoniem voor vagina. In 1899 wordt het vermeld in de huidige betekenis.
Het woord is verwant met troet, trot (= week) en is oorspronkelijk waarschijnlijk een klankschilderend woord met de betekenis 'weke massa'.
(vergelijk: prut, preut, proet)

Tot zover de Van Dale.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Vrouwelijk schaamdeel;
2. trage, treuzelachtige, langzame vrouw; saaie harkerige onaantrekkelijke vrouw;

(Een koe is inderdaad vrouwelijk.)

Toegevoegd na 5 minuten:
Na mijn woordenboek heb ik op het woord zelf google gedaan en dit was de eerste link: http://www.encyclo.nl/begrip/trut

Toegevoegd na 5 uur:
O ja, die truttige koe....er zijn misschien melkvee-houders die een koe in die situatie een trut zullen noemen, maar het is zeker niet standaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een koe die geen melk meer kan geven staat "droog", maar wordt bij mijn weten dan geen trut genoemd!
Dit is een antwoord van een rasechte boerendochter die tot voor kort nog meehielp op boerderij om de koeien te melken. En ik heb mijn vader of broers nog nooit gehoord over een trut. Althans niet ivm een droogstaande koe!