maak dit spreekwoord af: we moeten ons wel in ons lot ..... verder weet ik het spreekwoord niet wil iemand me helpen om dit spreekwoord af te maken

maak dit spreekwoord af

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.2K

Het beste antwoord

Je in je lot schikken.
Zich in zijn lot schikken.

Dat is geen spreekwoord.
Het is een gezegde.

Het betekent:
zich neerleggen bij,
berusten,
genoegen nemen met.

We moeten ons wl in ons lot schikken, is dus
we moeten ons maar leerleggen, verzoenen met de situatie.
Niks aan te doen, is nu eenmaal zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je

Andere antwoorden (2)

schikken
Is geen spreekwoord overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, schikken... Je lot is bepaald, je kunt er zelf weinig meer aan veranderen, dan kun je je er maar beter bij neerleggen. Is volgens mij meer een uitspraak dan een spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duh
Bedoel je:

a) zich op ordelijke wijze plaatsen, plaats nemen: zich om de tafel schikken ; b) zich neerleggen bij, berusten, genoegen nemen met: zich naar iem. schikken ; zich in zijn lot schikken ; c) in orde komen, tot een bevredigende oplossing komen: de zaak zal zich wel schikken

Dan is het 'schikken'.