Waarom het woord leuter?

Er zijn echt heel erg veel benamingen voor piemel. Maar waarom leuter? Uiteraard ben ik gewoon met het woord opgegroeit, maar ik weet niet waarom iemand het woord leuter heeft gebruikt.
Weet iemand waarom?
Waar het woord vandaan is gekomen?

Alvast bedankt.

Oh en het antwoord moet wel echt geasseerd zijn op het vervangende woord voor piemel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

"leuter (mannelijk lid)
P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek

leuter [mannelijk lid] {1931} van leuteren [schudden (overgankelijk), los zitten, waggelen]."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus met een leuter kun je swaffelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb overwogen om dat erbij te zetten ja ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor mij wel helder geworden.
Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Leuter betekend iets van schudder. Net als neuker zeg maar wat bonken betekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is vast wel eens onderzoek naar geweest.
Volgens mij gaan woorden in de volkstaal voor piemel vaak samen met werkwoorden en gedrag. Een metafoor voor sex-dingen en los daarvan gedrag dat sociaal irritant is.

Dus: leuter - leuteren (schudden) - leuteraar (zaniken)