We zeggen: Mijn lichaam. Wie is het mij in deze zinssnede. Kan het mijn slaan op het lichaam zelf?

Ik vraag me af wie het mij is in uitdrukkingen als mijn lichaam, mijn hersenen, mijn ziel e.d.
Slaat dit mij op het ik gevoel? Een innerlijke plaatsbepaling die zich van alles toe-eigent, maar slechts gevormd wordt door hersenactiviteit?
Een hypothetisch mannetje of vrouwtje in het brein die we veronderstellen, maar in werkelijkheid niet bestaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

Met mij bedoel je altijd jezelf. Wat je als mijn bestempelt behoort jouw ook toe. Jouw lichaam is dan ook van jezelf en van niemand anders. Daarom is mijn een bezittelijk voornaamwoord en bezit is van jezelf.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is het''ik' gevoel dat bepaald wat van mij is en niet mijn hersenen, want die zijn ook van mij. Het zijn mijn hersenen en die horen bij mij. Je stelt jezelf namelijk centraal bij alles wat jou betreft en niet iets wat in je hersenen bepaalt wat jouw lichaam doet.
Zo zitten we niet in elkaar, ook al is het zo.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt inderdaad, het ik gevoel wordt volgens publicaties van neurologen opgewekt door de hersenen en vervolgens eigent het zich van alles toe inclusief de hersenen zelf.

Andere antwoorden (1)

Mijn is in deze zijn een bezittelijk voornaamwoord en geeft dus aan dat het jou lichaam betreft en dat van je buurman.
Dan is het zijn lichaam, of nog beter het lichaam van mijn buurman Jan.