Wat is de infinitief van het voltooid deelwoord ' geboren' ?

Stom, maar ik kom er niet op. Vermoedelijk is het een oud werkwoord dat we niet meer in de eerste en tweede persoon enkelvoud gebruiken maar alleen nog maar in het voltooid deelwoord (ik ben geboren) en van het werkwoord agfeleide woorden (geboorte - vgl. gedachte). Maar was is het oorspronkelijke werkwoord geweest, hoe werd het vervoegd / gebruikt en wanneer zijn we het 'verloren' ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7.3K

Het beste antwoord

Net als dat stoten-stiet-gestoten nu stoten-stootte-gestoten is en raden-ried-geraden nu raden-raadde-geraden is, is het oorspronkelijke voltooid deelwoord "geboren" naar "gebaard" verbasterd. Als het om de moeder gaat. Als het om jouw geboorte gaat, gebruik je nog wel het oorspronkelijke voltooid deelwoord.
Althans, dat is mijn theorie aan de hand van de twee bovengenoemde voorbeeldjes. Maar ik zou niet weten hoe het anders kan zijn gegaan, dan met verbastering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We weten het natuurlijk nog steeds niet precies , maar ik denk dat er een paar antwoorden goed zijn, waarvan ik deze het duidelijks omschreven vind : waar we vroeger geboren zeiden, is het zelfde werkwoord (baren) in het ene geval zwak geworden (baarde - gebaard) maar het sterke voltooid deelwoord geboren is gebleven omdat het in een andere context wordt gebruikt. Ik denk zelfs dat verliefd wel eens van verloven zou kunnen komen. Ook een nu zwak werkwoord waarvan het sterke voltooid deelwoord is gebleven door de andere betekenis. Dat veelgebruikte sterke werkwoorden zwak worden is overigens een volslagen normaal taalverschijnsel. Een woord moet wel HEEL erg vaak gebruikt worden om tegen roeien en ruiten in sterk te blijven (zijn, gaan, lopen, hebben etc.)

Andere antwoorden (13)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want dat werkwoord gebruiken we nog steeds en is een 'actie' van in dat geval de moeder. Ik baar, jij baart, zij baren, zij heeft (een kind) gebaard. Maar het kind heeft dan nog niks gedaan, ahet is alleen nog maar...geboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, 'geboren worden' komt wel degelijk van baren: de moeder baart het kind => het kind wordt gebaard (vroeger: geboren) door de moeder. Vandaar dat we nog steeds geboren *worden*.
Spanky heeft dus wel degelijk gelijk, de vijf negatieve duimpjes ten spijt. :-)
Het enige dat ik kan bedenken is "geboren worden". Maar ik heb het niet opgezocht..

Toegevoegd op 26-06-2009 18:23:59
Dit is wat van Dale zegt:
"geboorte (..) van geboren, verl.deelw. van baren, dat vfoeger een sterk ww. was"

Toegevoegd op 26-06-2009 18:24:56
Dus... heeft Spanky gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan vervoeg je het werkwoord ' worden' maar blijf je alleen het voltooid deelwoord 'geboren' gebruiken. Ik vraag me af of er wel een oplossing is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou je zegt toch niet hij is geboren geworden.
Maar wel hij werd geboren, tja..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Penny heeft gelijk. Het was vroeger een sterk werkwoord. Dus je zei vroeger ook: "Zij heeft een zoon geboren," ipv gebaard. Heel veel sterke werkwoorden zijn uitgestorven of aan het uitsterven. (Bijvoorbeeld: vroeger zei iedereen "het woei", nu bijna iedereen "het waaide.")
Onze taal is echter zo raar geweest om "geboren" in de actieve vorm te laten uitsterven, maar in de passieve vorm te laten voortbestaan. Dus Spanky heeft inderdaad gelijk! Geboren komt van baren!
Ik denk dat het idd alleen (nog) maar als voltooid deelwoord gebruikt wordt en natuurlijk als bijv.naamwoord (een geboren leider). Ik boor en wij boren klinkt natuurlijk niet en of het ooit zo geklonken heeft...?
Misschien zijn er wel meer van zulk soort woorden.
Eens even denken.....................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is er niet.
Het woord komt van het voltooid deelwoord van het Oudnederlandse werkwoord 'geberen', dat eerst 'dragen' betekende, maar later toegespitst op de zwangerschap de betekenis 'baren' kreeg.
Dus het kan alleen maar in de overdrachtelijke zin gebruikt worden. Je hebt gebaard en je bent geboren.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt heel plausibel...
Je baart een boreling en dan is het kind geboren...

dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voltooid deelwoord geboren is een defectieve werkwoord. Die kun je niet in alle tijden en personen vervoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan boren in oud-Nederlands een werkwoord was. Misschien dacht men wel dat de baby zich door de buik van de moeder heen boorde. Het "boren" is in elk geval nog terug te vinden in "boreling" en"inboorling".

Toegevoegd op 26-06-2009 18:43:32
Een inboorling is immers iemand die "in" hhet betreffende gebied is "geboren". Dus een boorling van inside.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baren en (ge)boren zullen wel enige verwantschap hebben. Het doet mij denken aan de reeks:
vallen - vellen
drinken - drenken
zitten - zetten
liggen - leggen
waarbij in de tweede rij telkens sprake is van 'het laten gebeuren van'. Vellen is - doen vallen.
In deze serie probeer ik baren en (ge)boren te plaatsen.
Maar ik kom er niet helemaal uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geboren worden is net als verliefd worden... (taalkundig gezien dan...)

Een defectief werkwoord is een werkwoord waarvan niet alle vervoegingen bestaan. Een bekend voorbeeld van een defectief werkwoord is zullen; het heeft namelijk geen voltooid deelwoord. Alle deponente werkwoorden zijn defectief: zij bezitten geen bedrijvende vorm. Een voorbeeld is verliefd worden: er bestaat geen vorm zoals ik verlief.

Toegevoegd op 27-06-2009 11:14:23
geboren heeft dus geen infinitief

geboren worden is juist définitief, er is geen ommekeer mogelijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord baren betekende zeker en vast dragen, denk maar aan het woord -lijkbaar-lijkberrie-, ik denk dat het van het Engelse werkwoord to bear-born-born- komt.Geboren=gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boren betekent ergens een gat inmaken. Baren is de actie die de moeder doet om het kind ter wereld te helpen. Het kind heeft in dat werkwoord een passieve rol.

Het kind maakt letterlijk een gat om naar deze wereld te komen. Dus ik zeg dat boren het juiste werkwoord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
baren-gebaren-boren-geboren-(steun)beren-ontberen-beer-berrie dit zijn allemaal woorden die verwantschap hebben met de betekenis 'dragen' In het Engels to 'bear' voltooid 'born'

I bear a child. The child is born.
Ik baar een kind. Het kind is geboren.

De infinitief van geboren is dus 'baren'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geboren is toch gewoon het voltooid deelwoord? Je zet toch: Ik ben geboren.......