Hoe noem je iemand die zich schaamt?

Eventueel zou het ook heel handig zijn als iemand de Engels benaming kent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3K

Antwoorden (11)

Ashamed in het Engels. in het Nederlands weet ik hier geen woord voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I am ashamed of myself.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beschaamd is dar, maar niet de persoon inderdaad zoals N al zei
Een beschaamd persoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
generen maar dat is juist het overgestelde , ik zou zeggen schaamachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschroomd,timide..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschroomd en timide betekenen verlegen, terughoudend, niet beschaamd.
Iemand met een geweten; vrij zeldzaam tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand met schaamtegevoel
amigo
13 jaar geleden
Een beschaamd of gegeneerd iemand.
Someone who feels embarrased or ashamed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand is beschaamd, voelt zich gegeneerd.
he/she is ashamed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een gat in de taal ontdekt! Volgens mij is er geen woord voor. Het blijft allemaal wat omschrijvend, en als je er een woord voor verzint wordt het snel gekunsteld. Schameling dekt de lading, maar bestaat niet en klinkt nogal gemaakt. Wel een uitdaging om er een goed woord voor te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beschaamde. Niet gebruikelijk, maar het zou kunnen.

"Na grondig op zijn fout te zijn gewezen, droop de beschaamde af."

Toegevoegd na 1 minuut:
In het Engels kun je hiervoor "ashamed" zeggen. Meestal gebruikt als werkwoord, maar je kunt het ook als zelfstandig naamwoord gebruiken.

Toegevoegd na 59 minuten:
Het woord "beschaamden" is goedgekeurd door de Taalunie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zucht, weer een min zonder motivatie.
Inderdaad is daar geen Nederlands woord voor.
Dus bedenken we er een ter plekke. Met onderscheid naar het geslacht wordt dat dan 'schaamhaar' en 'schaamhem(d)'.