waarom lezen dyslectici de woorden en letters voor de helft of slaan ze zelfs over?

ik ben zelf dyslectisch en ik vraag me echt af waarom zie ik als er een "h" staat een "l" of dat ik bij het woord "aaneenschakeling" "aanschakeling" lees, of de klemtoon op een totaal verkeerd deel leg ?
Ik heb met spellen steeds minder last omdat ik toen ik 12 was elk woord dat ik verkeerd schreef ong 5x per dag een jaar lang heb zitten overschrijven. ik maakt van "aardrijkskunde" "azdijkunde"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Omdat de hersenen van een dyslect verbale communicatie op een hele andere manier verwerkt dan van een niet dyslect. Voor dyslecten is het niet zo; Eenmaal geleerd en je weet het. Nee, zij moeten steeds weer opnieuw bedenken hoe bepaalde woorden geschreven moeten worden.

Mijn dochter heeft ook dyslexie, maar er zijn heel veel soorten van dyslexie. Zij heeft moeite met het opschrijven van wat gezegd wordt. De woorden en klanken, kan zij heel moeilijk op schrift krijgen. En als je letter voor letter spelt, komt ze er helemaal niet meer uit.
Ook heeft ze heel er moeite een reeks aanwijzingen achterelkaar. Of rijtjes leren.

Dyslecten denken doorgaans in beelden. Dus tekst moeten ze eerst omzetten in beelden en scenes voordat ze het snappen. Met een vreemde taal wordt het dus nog lastiger.

Zelf heb ik altijd moeite met het verwoorden (schrijven) van wat ik in mijn hoofd heb. Halverwege raak ik de draad weer kwijt of het wordt een chaos.