gedrag, gevoel en eigenschap woordenschat ,wie kan me helpen die woorden te verzamelen ?

ik wil graag de gangbare en eenvoudige woorden kennen die onder menselijk gedrag, gevoel en eigenschap staan

ook al een paar woorden is het goed. ik wil gewoon onderscheid maken ertussen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Gedrag: iemand is agressief
Gevoel daar bij: hij is boos
Eigenschap: hij heeft een kort lontje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om gedrag te tonen, is altijd een motivatie, een reden, nodig, die dat gedrag in werking zet. Je 'doet' iets met een reden en met een doel voor ogen. Daarom is gedrag zo verschillend : die doelen zijn per persoon verschillend.
En daarom kan je ook zo eindeloos discussieren over het gedrag van anderen....

Gevoel is iets in de hersenen. Een gebeurtenis, een zinnetje, mooie of lelijke situaties ( zonsondergang, regenboog, een afschuwelijk verkeersongeluk) roept die emoties wakker in een mens. Ook dit is weer helemaal persoonsgebonden, en vaak zó subtiel en veelzijdig, dat het moeilijk onder woorden te brengen is, als een ander niet diezelfde situatie gezien of ooit meegemaakt heeft.
Om maar een heel duidelijk voorbeeld te noemen : veel ouders zeggen, dat het moment dat ze hun pasgeboren baby in hun armen hebben, het mooiste moment van hun leven was. Als je zelf nooit kinderen hebt gehad, kan je deze emotie niet 'meevoelen', al kan je proberen het te begrijpen.
En waar de ene heel emotioneel van wodt, haalt een ander de schouders erover op. Denk maar aan 'ontroerend-mooie muziek'....daar kan je een heel bóék over schrijven, wat wel en niet mooie muziek is in de ogen van allerlei mensen.

Eigenschappen zijn voor een deel meegegeven in je genen, en voor een deel door de levenservaringen die je opdoet.
Argwaan, bijv, ten aanzien van andere mensen : als jij in je jongste kindertijd leert, dat mensen niet te vertrouwen zijn, is dat een eigenschap, die heel moeilijk te 'ont-leren' is.
Heel erg netjes zijn, of juist creatief-chaotisch, erf je vaak van één van je twee ouders (of zelfs van allebei, als die allebei die eigenschap hebben)
Je zou kunnen zeggen, dat 'eigenschappen', je hebbelijkheden en onhebbelijkheden, jou als uniek mens definieren, want niemand anders heeft precies dezelfde eigenschappen als jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je verdrietig voelt, gedraag je je stil, huilend en ben je in jezelf gekeerd. De eigenschap is een algehele mineurstemming van jezelf. Een negatieve eigenschap is dat een depressie kan ontstaan.

Als je je kwaad voelt, gedraag je je agressief, schreeuwend,stampvoetend. De eigenschap is een vaak oncontroleerbare drang om op een vaak onbeheersbare manier zich af te reageren.

Als je je tevreden voelt, gedraag je je ingetogen, vredig met jezelf,ontspannen. De eigenschap is een voldaan gevoel te hebben met jezelf en je omgeving.

Als je je blij voelt, gedraag je je dansend, lachend, vrolijk.
De eigenschap is dat je vrij voelt van alle negatieve factoren en je open staat voor plezier en genieten van alles om je heen.

Als je je rusteloos voelt, gedraag je je gejaagd, gespannen en je bent wispelturig. De eigenschap is dat je
niets afmaakt en je bent ongeconcentreerd. Je voelt een drang om er eens nodig uit te moeten, je verveelt je vaak snel.
amc
13 jaar geleden
- Eigenschap of kwaliteit is iets dat in je zit. Zo ben je en dat zien mensen ook 'in' je. (bv stoer, verstandig, sportief of meelevend).

- Emotie is wat je voelt in een bepaalde situatie of bij een herinnering: ontroering, verdriet, kwaad, walging etc. Emoties zijn 'besmettelijk' omdat ze reactie oproepen bij andere mensen. Maar emoties kan je ook verbergen en zelfs verdringen - dan merk je het zelf niet eens meer.

- Gedrag is wat je doet. Zeg maar dat wat je op een video kan opnemen. Het lastige is nu dat we gedrag vaak aanduiden met een kwaliteit (stoer, dominant, volgzaam) of met een emotie (hij is kwaad, trots, agressief, gekwetst). Maar vaak ook met vergelijkingen (geknakt - als een bloem, stevig - als een boom, als een blok)

Er is vast nog meer over te zeggen. Is dit wat je bedoelde te vragen?