Tandpasta/tandenborstel

Waarom zeg/schrijf je tandpasta, geen tandenpasta en wel tandenborstel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd tandenpasta, heeft nog nooit iemand wat over gezegd. Volgens mij zegt iedereen om mij heen tandenpasta. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor jullie reacties. Ben weer een stapje verder in mijn zoektocht... :-)

Antwoorden (2)

Omdat je tanden (meervoud) poetst met een tandenborstel en tandpasta doe je op 1 tandenborstel (enkelvoud) : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermoedelijk hebben de klankkenmerken daarmee te maken. Als je een woord met drie korte a's (tandpasta) vergelijkt met een woord met een korte a, een doffe e en twee korte a's (tandenpasta), dan is het eerste korter en dus makkelijker om uit te spreken dan het tweede. En als je een woord met een korte a, een doffe e, een korte o en een doffe e (tandenborstel) vergelijkt met een woord met een korte a, een korte o en een doffe e (tandborstel), dan is het tweede weliswaar korter en dus misschien makkelijker uit te spreken, maar de spreker moet in dat tweede woord van de a naar de o gaan met drie tussenliggende medeklinkers en dat vergt een kleine inspanning. Bovendien heb je in het eerste woord ook twee keer de doffe e, wat het woord een makkelijk ritme geeft (sterk, dof, sterk, dof). Logisch klopt het inderdaad niet dat de woorden niet op dezelfde manier opgebouwd zijn, maar praktisch is het gewoon beter uit te spreken.
Amadea