wat is het verschil tussen spreektaal en straattaal?

Je zou denken dat dat hetzelfde is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Het beste antwoord

Straattaal is de manier van spreken die op straat gebruikt wordt onder jongeren of bepaalde groeperingen. Vaak gaat dit over bepaalde woorden.

Spreektaal gebruikt iedereen. Dit is de manier van spreken van mensen. Als je een brief in spreektaal zou schrijven zou dat heel onprofessioneel staan.

Voorbeelden van spreektaal:
Wa heb jij? Of nie! Hoe gaattie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Straattaal bestaat uit woorden die jongeren zelf verzinnen in vrienden groepen, neem een voorbeeld aan: Doekoe (geld) Bana (penis) Scotoe (politie) pagga (sperma) Damsco (Amsterdam) Roffa (Rotterdam)

Straattaal wordt niet geaccepteerd in briefen etc.
Straattaal wordt niet geaccepteerd in schooltoetsen etc.

Dus straattaal wordt niet geaccepteerd in officeele dingen en spreektaal wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
spreektaal is hoe de meeste abn spreken, straattaal is meer hoe jongeren spreken, niet iedereen maar de meeste hebben het zelfbedacht en vinden het stoer om zo te praten. dus niet hetzelfde.