is het woord pesten afgeleid van de ziekte, de pest?

of staan deze dingen los van elkaar?
zo ja, waar komt het woord pesten dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

JA, pesten is iemand iets heel kwaads aandoen en de pest is zo’n beetje het ergste wat er vroeger was. Ook het woord plagen heeft eenzelfde betekenis (Denk maar aan de zeven plagen van Egypte of denk maar aan een wespenplaag.. Het Nederlands is een taal die veel met ziekten werkt zodra het op krachtermen aankomt. Het Engels, Frans en Duits werken meer met poep, pies en sexuele zaken. Denk maar aan shit, fuck, merde, Scheisse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de Nederlandse taal is het woord pesten etymologisch van de pest afgeleid. 'Ergens de pest in hebben' betekent ergens erg boos over zijn. Vroeger werd dit afgekort tot ergens de P in hebben, omdat men van mening was dat men niet met de pest mocht spotten.