heb jij dat ook wel eens?

dat je je verleest?

bij een voorgaande vraag las ik of een kettingzaag iets zou kunnen zijn voor GV en een tijdje terug las ik in de krant: -India- peuter verslindt 4 dorpelingen...

verlezen...
ik weet zeker dat ik dat van die kettingzaag en die verslindende peuter heb gelezen en kom er door de toelichting achter dat het waarschijnlijk toch iets anders was... als ik dan terug kijk, zie ik natuurlijk dat er kettingvraag staat en panter...

hoe kan dat nou? zo'n verlezing?

en heb jij dat ook wel eens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja ik had precies het zelfde met die kettingzaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van school ken ik nog hyenavel
hyena vel
gashand les ipv gashandles oone ipv one(wan)
twoo ipv two (toe)
tree ipv three
tarie funie ipv tarief unie
zijk leppen ipv zij kleppen

Het beste antwoord

Op het moment dat je begint te lezen, gaan je hersenen al een beeld vormen van wat er verwacht wordt dat je gaat lezen.
Zo gauw als er enkele herkennings punten zijn, gaan de hersenen een verhaal vormen, die een logisch vervolg zijn van wat je al gelezen hebt.
Dit kan zelfs zo sterk zijn dat je hersenen het verhaal verder gaat invullen en je woorden denkt te lezen die er helemaal niet staan, hooguit op lijken.
Zo kan het gebeuren dat je een heel ander verhaal denkt te hebben gelezen dan dat er in werkelijkheid staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het ook prima hoor!

Andere antwoorden (13)

ik heb dat ook wel is. maar bij mij komt het meestal omdat ik te snel wil lezen:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, heel herkenbaar. Het heeft bij mij te maken met het te snel invullen van een woord dat dichterbij staat in mijn hoofd -- in jou geval zat er even een kettingzaag in je hoofd -- en ook door er overheen te lezen. Onvoldoende aandacht geven aan de letterlijke tekst dus.
Ik zal mijn leven beteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Ik gooi het erop dat het ermee te maken heeft dat we woorden als geheel interpreteren, en niet de letters stuk voor steuk lezen. dit heir is bleeborvjiod bset geod labaseer.
Dat zorgt er echtr ook voor dat je je makkelijker kunt verlezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik herken het ook en in mijn geval heeft het te maken met te snel over iets heen lezen, of niet geconcentreerd zijn.

Met daaraan gekoppeld dat de hersenen volgens mij het eerste woord pakken wat je het beste kent, of het meest gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een krant zie liggen wil ik altijd even 'koppensnellen' en dan lees ik vaak de meest absurde dingen, ook als ik door de stad rij zie ik vaak krankjoreme opschriften (een goedkope bron vaan vermaak).

Toegevoegd op 18-06-2009 13:17:18
Las zojuist 'goede huidskleur voor een supermarkt' i.p.v. huiskleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja !
Ik had dat met die vraag over die orpingtoneend,ik moest zeker vier keer kijken wat er stond,want ik las ringtone en dan end erachter,ik dacht wat een stom woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb op school eens gevraagd wat 'buh-repels'' (berepels) zijn, dat stond zo in ons geschiedenis. Dat was nog een oudere spelvorm, nu zou er berenpels staan, wat in dit specifieke geval wel duidelijker is.

Als je mindset eenmaal ergens op ingesteld staat, is het heel moeiljik er op een andere manier tegen te kijken. Nadat ik deze vraag had gelezen begon ik namelijk ook "kettingzaag" te lezen... We kennen namelijk wel "kettingbrief" ... dan is "kettingvraag" een beetje apart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak hiervan ligt in de concentratie, je wil iets even snel lezen. Iedereen overkomt dat wel eens. Hoevaak lezen mensen over een bommelding (bommel ding) terwijl het gaat over een bommelding. ( bom melding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook wel eens. Maar als ik de tekst dan niet snap, kijk ik toch nog even naar de titel en dan zie ik wat het probleem was. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het net nog bij het doorlezen van de gestelde vragen:

Wat is een goede huiskleur voor een supermarkt?

Ik heb de vraag een paar keer voorbij zien komen en steeds dacht ik: Wat is een goede huiDskleur voor een supermarkt?
Gek inderdaad. Foutje van je hersentjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel... Niet vaak... Ik had dat eens bij vrachtauto´s gehad met Jacbo Palen en ik las Jabco Palen...

Maar niet vaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit moet je kunnen lezen: zonder klinkers! leuk!

Wr k k zk p mn ttsnbrd; gn klnkr t bknnn. Wr zn z gblvn? Msschn p vknt, mr dt hddn z dn k wl ns mgn mldn! H kn k n n clmn schrvn zndr klnkrs? Tch hft n ndrzk ngwzn dt mnsn tkstn knnn lzn zndr klnkrs. k hp ht mr, ndrs schrf k dt vrhl ds vr nks.

Ht zl wl n krt clmn wrdn, bn k bng. n d ndr knt k wl ns gd. k hr vk, dt mn clmns vl t lng zn.
k kn mtn n prp dn: wtn jll wr mn klnkrs gblvn zn? Ht s tch prttgr lzn ls z r gwn stn.
k ms mn klnkrs. k wl z trg.

Vnmrgn, tn k wkkr wrd, wrn z r ng llml. N zn z wg.
, d bl gt. vn kkn w dr s.
J , z zn r wr! k zl z vlg tssn d wrdn vgn! Srr vr ht ngmk!

aa i oo oe o ij oeeo; ee ie e eee. aa ij e eee? iie o aaie, aa a ae e a oo
e ee oe ee! oe a i ou ee ou ije oe ie? o ee ee oeoe aaeee a ee ee
ue ee oe ie. I oo e aa, ae ij i i eaa u oo i.

e a e ee oe ou oe, e i a. Aa e aee a oo e ee oe. I oo aa, a ij ou ee e a ij.
I a eee ee ooe oe: ee uie aa ij ie eee ij? e i o eie ee a e e eoo aa.
I i ij ie. I i e eu.

aoe, oe i ae e, ae e e o aeaa. u ij e e.
O, e e aa ee ije ie aa i.
a, e ij e ee! I a e u ue e ooe oee! oy oo e oea!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 een hele leuke column...
Ja, dat herken ik, net als ikkeaddiedevries, met bommelding, ha ha. Zo had ik ook dat ik jaaaren revolvering las, ipv rolverdeling..Ik snapte maar niet wat dat was.