Wat is het meervoud van "forum"?

De meesten zullen zeggen forums, maar is het niet fora?
reacties graag taalkundig onderbouwd .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
9.3K

Het beste antwoord

Het is een woord uit het Latijn, dus is het meervoud fora, net als bij aquaria. Maar als we het maar vaak genoeg fout zeggen, gaat de taalunie doorgaans overstag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Zowel fora als forums wordt goed gerekend al vind ik fora mooier. Net als musea mooier is dan museums.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag allebei.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Heb ik een tijdje geleden nog opgezocht maar het mag allebei volgens de officiële Nederlandse taal.

Toegevoegd op 17-06-2009 21:43:49
Zelf zeg ik overigens fora omdat ik dat persoonlijk fijner vind om te zeggen & mooier vind klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg fora. Maar omdat zoveel mensen het tegenwoordig fout zeggen, mag 'forums' nu ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Van Dale kan het allebei:

fo·rum het; o -s, fora 1 groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: ~discussie 2 website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fora en forums zijn allebei goed. Persoonlijk vind ik fora mooier klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik grbuik het woord fora voor al mijn forums ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg automatisch fora. Maar de -a als meervoudsvorm van -um is wel aan het verdwijnen. En rap ook. Datums, museums, ze worden steeds meer gemeengoed. Of, eigenlijk erger, bij woorden die in het meervoud veel als soort enkelvoud gebruikt worden, wordt het meervoud meervoud. Data's , media's . Hoort allemaal bij taalontwikkeling.
Over een jaar of -tig zullen weinig mensen meer de humor inzien van een oude sketch van Wim T. Schippers die aan de bar niet twee rum maar twee ra bestelt. Of begrijpen dat Kees van Kooten (simplisitisch verbond) op het oude Hilversum I en II doelt als hij het heeft over de beide Hilversa. Mijn zusjes en ik hadden vroeger het 'grapje' 2 beha 1 behum. (Waar is mijn behum ?) Allemaal spelen met een meervoudsvorm die over een poosje vermoedelijk niet meer bestaat.
Maar voorlopig hou ik het nog even op fora, al beginnen er al mensen niet te begrijpen wat je daarmee bedoelt, en heb ik sterk de indruk dat forums voor de meesten 'het goede woord' is. En ja, ook fora's heb ik al voorbij zien komen.

Toegevoegd op 18-06-2009 08:49:32
En helaas pindakaas, de taal wordt niet 'bewaakt' door een commissie van taalkundigen, maar gewoon door meerderheid van stemmen, letterlijk. En misschien maar goed ook ; als we uitsluitend afgingen op taalpuristen, spraken we nog steeds middeleeuws Nederlands denk ik. Zo werkt dat dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Forums is Nederlands, fora latijn, waar het woord vandaan komt.

Als een 'foutje' maar vaak genoeg gemaakt wordt en iedereen begrijpt wat je bedoelt, dan wordt dat gewoon tot standaard verheven.
Niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien forum is latijns woord is, en de uitgang -um betekent dat iets onzijdig is, is het meervoud -a. Net als in museUM museA. Maar door de loop van de eeuwen heen is het waarschijnlijk verbasterd tot forums, aangezien wij bijna elk woord veranderen.
Dus het kan allebei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naamvallen 'Forum' in het latijn:
Enkelvoud: Meervoud:
Forum Fora
En daarna nog de genitivus, dativus, accusativus en ablativus maar dat zal ik jullie besparen.
Nederlands:
Forum Forums

Foutjes kruipen er in het Nederlands snel in en worden al snel geaccepteerd. Daarom wordt Engels leren ook steeds moeilijker voor ons Nederlanders, omdat zij die fouten niet normaal vinden terwijl wij dat al wel normaal vinden..