Hansworst heette oorspronkelijk Hanswurst, het is een aan het Duits ontleende naam. Hansworst werd gebruikt voor de komische hoofdfiguur van de oud-Hollandse poppenkast voordat deze de naam Jan Klaassen kreeg.

Nu wordt het dus nog gebruikt voor een beetje een sullig persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komedianten en komische figuren bij carnavals werden vaak genoemd naar een geliefd volksgerecht: Jean Potage, Jack Pudding, Hans Worst. Het kledingstuk wat de Nederlandse carnavalsfiguur droeg was een hansop.
Amadea